Podle partnera analytické firmy Ernst&Young pro automobilový průmysl Milana Kočky se na poklesu cen projevuje i větší konkurence a zároveň koncentrace trhu, tedy vytváření větších hráčů na trhu, kteří jsou schopni nabídnout lepší ceny.
"Cenová válka se týká zejména třídy malých vozů do 300,000 Kč, což je třída vozů, kterých se na počty prodává nejvíc a je zde také nejvíce potenciálních zákazníků. Navíc si třída malých vozů nejvíc konkuruje s ojetými auty," dodal. Pokles cen podle něj bude pokračovat, navíc jej podpoří nástup nových výrobců zejména z Rumunska, Indie a Číny.
"Levnější vozy ze zemí s levnou pracovní silou, nebojácností kopírovat a neochotou investovat do vývoje brzy zaplaví celou Evropu," dodal analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Automobilky podle něj dlouho bojují o udržení svých ziskových marží a tento souboj postupně začnou prohrávat. "Stagnace poptávky, vysoké ceny vstupů a energií a drahá pracovní síla sdružující se odborech jsou třaskavou směsí," doplnil.
Na posilující českou měnu zareagovala část prodejců přímým navázáním cen na aktuální kurz koruny. To přineslo zlevnění například u Audi nebo BMW. Další firmy reagují prostřednictvím masivních slevových akcí. Například Citroen v minulých dnech nabídl slevy dosahující u osobních aut až 210.000 korun. Nejlevnější model C1 zlevnil o 57.000 na 179.900 Kč. "Důvodem akce je znovunastartování prodejů, které se přes prázdniny trochu pozastavily, a začátek září zatím nenasvědčoval výraznému oživení," uvedla mluvčí Citroenu Martina Bedrnová.
Mitsubishi nabízí v září slevy od 40.000 do 150.000 korun. Renault zlevnil vlajkovou loď Laguna o třetinu, ve slevách pokračuje i Ford, který prodává například Fiestu od 239.900 Kč se zvýhodněním téměř 106.000 korun. Výrazné slevy v září nabídli i Volkswagen, Honda, Hyundai, Fiat a většina dalších značek.
V rámci snižování cen se některé větší vozy cenově přiblížily autům o třídu níže. Příkladem je Kia Cee'd z nižší střední třídy. Ta nyní stojí 289.900 korun, což je cena, za kterou se běžně prodávají malá auta. Kia navíc přišla se srovnávací reklamou, která hodnotí její přednosti v porovnání se Škodou Fabia, která je nejprodávanějším malým vozem v Česku. Škoda zareagovala akčním ceníkem, v rámci kterého Fabii zlevnila na necelých 240.000 korun.
Prodeje aut na českém trhu rostou. Za osm měsíců se odbyt nových osobních vozů zvýšil o osm procent na 96.866 vozů. Prodej aut v západní Evropě přitom v srpnu spadl o 17 procent a za celý letošní rok odhaduje výzkumná společnost J.D. Power and Associates pokles o pět procent na 14,01 milionu vozů. Na snížení poptávky v Evropě již reagovala i tuzemská Škoda Auto, která do konce roku omezí produkci o 2500 aut.