Tyto praktiky, které se týkají zákazníků RWE a Pražské plynárenské, označil za problematické Energetický regulační úřad, kde se sešly desítky stížností. Jeden z klientů si například stěžoval, že mu plynárny zvýšily zálohy z tisíce na 4500 korun, ačkoliv mu zároveň vracely přeplatek tisíc korun.
Podle Sylvy Škrdlové z odboru plynárenství Energetického regulačního úřadu chybu způsobuje systém, který zálohy počítá. Problém by se dal vyřešit, jenže by to firmy musely zaplatit. "Je to na samotných společnostech. Úprava počítačového systému stojí poměrně velké peníze," uvedla.
Pokud se tedy zákazník neozve, zůstanou mu vysoké zálohy, a plynárny získají prostředky navíc. Tyto peníze se zákazníkovi mohou vrátit formou přeplatku při dalším vyúčtování, ale i tak se plynárny dostaly k velmi levné "půjčce", napsal iDnes.
Podle ERÚ počínání plynáren není úplně v pořádku, zároveň ale není v rozporu se zákonem. "Společnost proti tomu nemusí nic dělat, protože se drží cenového rozhodnutí," uvedla Škrdlová.
Zákazníci si stěžovali také u antimonopolního úřadu. I ten považuje změnu záloh za problém, zatím však v řešení nemá jasno. "Podnět jsme dostali teprve tento týden a zatím jsme si jen vyžádali odpověď od plynáren. Pokud by ale byla pravda, že plynárny bezdůvodně zvedaly zálohy lidem, jež měli předtím přeplatky, bylo by to velmi vážné provinění. Určitě bychom zasáhli," uvedl šéf úřadu Martin Pecina.