Jan Fanta z české pobočky Ernst & Young sdělil, že celníci loni v EU zajistili přes 79 milionů kopií a padělaného zboží. "Zatímco spotřebitelé považují nákup padělaných produktů za společensky tolerovaný prohřešek, mnoho podniků tento jev hodnotí jako vážnou hrozbu. Riziko padělání zboží vzrůstá úměrně s hodnotou dané značky," podotkl Fanta.
Padělky nebo nekvalitní napodobeniny zboží, které se vyrábějí především v Číně, připravují tuzemské podniky ročně o mnoho milionů korun. S asijskými padělky svých malých motorek se potýká například blanenská společnost Blata. "Ročně nám napodobeniny způsobují škody v desítkách až stovkách milionů korun," uvedl zástupce firmy Lukáš Vašíček. Falšování svých výrobků čelí rovněž společnost Koh-i-noor, jejíž tužky s chráněnou značkou Hardtmuth vyrábí jedna čínská firma. Čínské plagiáty v poslední době zaznamenaly rovněž podniky Bohemia Piano, Motor Jirkov, Tatra či Velosteel.
Každý čtvrtý dotazovaný spotřebitel ze zemí EU podle průzkumu Ernst & Young již plagiáty určitého zboží někdy zakoupil, přičemž tomu nahrává fakt, že velkou část padělků laici jen těžko rozeznají od originálu. Fanta ovšem upozornil na to, že nákup padělaných značkových výrobků většině společnosti nevadí. Celkem devět z deseti oslovených lidí je totiž přesvědčeno, že nákupem padělku by jejich pověst v očích přátel či známých žádným způsobem neutrpěla.
"Naše studie dokazuje, že stále více zákazníků plagiáty cíleně nakupuje, přestože si jsou vědomi možných rizik. Zatímco většina padělků luxusního zboží má původ v Číně, padělky potravin se rekrutují převážně ze zemí východní Evropy. Právě u nich navíc jejich konzumentům hrozí i zdravotní rizika," varoval Fanta.
Více než polovina účastníků průzkumu přitom připustila, že se nákupem padělků vystavuje rizikům, a to kvůli použití nekvalitních materiálů při jejich výrobě. Zhruba třem čtvrtinám oslovených lidí pak bylo zřejmé, že se na výrobě a distribuci padělků podílejí zločinecké skupiny a že při produkci falzifikátů jsou zanedbávány pracovní podmínky a ochrana životního prostředí.
Za celý loňský rok ČOI zajistila na českém trhu falzifikáty v odhadované hodnotě 347,7 milionu korun a za první tři letošní měsíce jejich hodnota činila 49 milionů korun. Zatímco loni většinu zabaveného zboží tvořily padělky audio a video nosičů, letos ve skladech ČOI skončily hlavně falzifikáty značkového textilu a oděvů. "Nejčastěji byly zabavovány padělky ochranných známek Puma, Adidas, Lacoste, Diesel, Nike a Diddl," stojí ve zprávě ČOI. Padělky originálních výrobků podle zjištění ČOI v Česku vedle tržnic stále častěji nabízejí i pochybné internetové obchody.