...rozprostřít až do roku 2015. Také by měly klesnout pokuty pro ty, kdo limit překročí jen mírně.
Evropská komise původně navrhla srazit emise u aut o 18 procent na 130 gramů na kilometr do roku 2012, a to v rámci ambiciózního plánu, jenž měl EU získat vedoucí pozici v boji se změnami klimatu. Počítalo se také s přísnými sankcemi za nedodržení tohoto cíle.
Snížení o dalších 10 gramů se mělo podle plánu dosáhnout zkvalitněním pneumatik, převodů v motorech a klimatizace.
Francie, jež EU předsedá do konce roku, nicméně navrhla, aby zmíněného standardu dosáhlo do roku 2012 pouze 60 procent aut každého dodavatele, a zcela jej naplnili až v roce 2015.
Na zmírnění plánu exekutivy EU tlačily především země se silným zastoupením automobilového průmyslu v čele s Německem, jež se specializuje na výrobu těžších luxusních vozů jako Mercedes <DAIGn.DE> a BMW <BMWG.DE> s vysokými emisemi.
Velké automobilky tvrdily, že uspěchaná legislativa ohrožuje pracovní místa a zisky z vývozu.
[BRUSEL/Reuters/Finance.cz]