Vyplynulo to z ankety pořádané pod záštitou ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2008, v jejímž rámci byli osloveni zástupci 50 nejvýznamnějších maloobchodních prodejců v České republice.
Vedle Slováků, kteří jsou jednoznačně nejpočetnější skupinou mezi zahraničními pracovníky v ČR, zaměstnávají čeští maloobchodníci často také Ukrajince a Poláky. Objevují se však pracovníci i z jiných zemí, například z Bulharska či Litvy. Poměrné zastoupení zahraničních zaměstnanců se v jednotlivých firmách liší, 10 % však převyšuje jen výjimečně.
Cizinci působí v českých firmách na různých pozicích. „Máme zahraniční pokladní, skladníky, pekaře, ale také manažery,“ říká Libor Kytýr ze společnosti Ahold. Podobně odpovídali i zástupci dalších významných maloobchodních prodejců.
Podle výsledků ankety GE Money Multiservis mají zaměstnavatelé rozdílné požadavky na znalost češtiny. Někde je její perfektní ovládnutí podmínkou přijetí do pracovního poměru, jinde není vyžadováno. „Na prodejních pozicích je dobrá čeština nebo případně slovenština pochopitelně nutností. Na úrovni managementu komunikují cizinci většinou v angličtině,“ uvedla k tomu Jindra Válová ze společnosti IKEA. Polovina obchodníků uvedla, že cizinci jsou ochotní se češtinu učit, u druhé poloviny převládá názor, že tato ochota je značně individuální záležitost.
Čtvrtina obchodníků z řad zaměstnavatelů cizinců uvádí, že to s sebou přináší i určité problémy. Zmiňují jazykovou bariéru, která může zahraničním zaměstnancům bránit v začleňování se do pracovního kolektivu, a administrativní zátěž, která je se zaměstnáváním cizinců spjata.