Komise doporučila zpřísnění kontrol vlakových pískovačů i úpravu zabezpečovacích zařízení ESA 11. Drážní inspekce zveřejní závěry vyšetřování této železniční nehody ve čtvrtek.
V květnu v Moravanech narazila jedoucí lokomotiva do vlaku stojícího ve stanici. "K nehodě došlo v důsledku ztráty součinnosti mezi vozidlem a tratí, která je podmínkou bezpečného fungování drážní dopravy. Bezprostřední příčinou ztráty této součinnosti bylo v daném případě nadměrné množství písku na kolejnici, který vytvořil izolaci mezi kolejnicí a koly vlaku. Tím došlo k následnému uvolnění vlakové cesty pro další vlak," stojí v tiskové zprávě komise.
Původně policie při vyšetřování nehody v Moravanech hovořila o selhání strojvedoucího, který prý přehlédl červenou na semaforu. Nakonec se však ukázalo, že návěstidlo bylo na volno a zabezpečovací zařízení neregistrovalo vlak ve stanici, který při brzdění příliš sypal písek.
Moravanský případ není jediný tohoto typu. Kvůli pískování koncem srpna zabezpečovací zařízení ESA 11 "ztratilo" vlak v Hulíně. Incident se tehdy obešel bez větších škod.