Živnostenský úřad formulář elektronicky vyřídí a automaticky dojde k odeslání všech potřebných dat o podnikateli na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu. Aplikace je také dostupná přímo na živnostenských úřadech s tím rozdílem, že zde není třeba elektronický podpis.
Elektronický podpis zájemcům vydají například Česká pošta, První certifikační nebo eIdentity. Jeho cena se přitom pohybuje v řádu stokorun a lze ho využít i pro další komunikaci se státní správou či obchodními partnery.
Podat ohlášení živnosti, změnu provozovny nebo statutárního zástupce mohou živnostníci už od července také na kontaktních místech pro elektronickou komunikaci státní správy s občany Czech POINT, které jsou na obecních úřadech, pobočkách České pošty a Hospodářské komory. Vyplývá to z novely živnostenského zákona, která začala platit od 1. července.
Novela také zavedla jedinou volnou živnost místo dosavadní více než stovky a ruší místní příslušnost živnostenských úřadů. U některých živností odpadlo prokazování nejméně tříleté praxe. Pokud někdo vystudoval příbuzný obor, nebo má potřebnou rekvalifikaci, stačí mu roční praxe.
Všem občanům umožní od července příštího roku nový zákon o elektronických úkonech vyřizovat běžné úřední záležitosti elektronickou cestou. Norma je dalším krokem v elektronizaci státní správy. V procesu schvalování je také návrh zákona o čtyřech základních registrech, který by mohl platit od roku 2010 a který by měly nahradit dosavadní systém nejednotných a často duplicitních databází.