Doposud platné majetkoprávní vztahy mezi Českými aeroliniemi a Správou Letiště Praha obě společnosti zatěžovaly a komplikovaly jejich další rozvoj. Například ČSA vlastnily řadu budov, ale pozemky pod nimi a v jejich blízkosti byly v majetku Správy Letiště Praha. České aerolinie tak měly přístup do těchto budov zajištěn pouze formou věcného břemene, které bylo nepřevoditelné. Na druhou stranu měly ČSA věcné břemeno na pozemky, které souvisejí s plánovanou výstavbou paralelní dráhy.
Pro většinu potenciálních investorů byl někdejší stav trvající od roku 1991 právně neprůhledný a tím i rizikový. Zatímco Správě Letiště Praha výměnou připadnou pozemky a objekty v areálu Jih, ČSA získají pozemky v okolí své centrály v areálu Sever.
Soustředěním Českých aerolinií do jedné lokality dojde k úsporám nákladů a celkovému zefektivnění provozu. "Jedná se o logickou transakci, kterou navíc umocňuje i to, že zhruba 80 procent majetku, který je předmětem směny, ČSA pro svou další činnost nepotřebují. Nejsme realitní společnost, abychom se starali o údržbu a pronájem nepotřebných budov. Již několik let masivně investujeme do toho hlavního a tím jsou pro nás nová letadla," uvedl prezident a předseda Českých aerolinií Radomír Lašák.
Od roku 2006 investovaly ČSA do nových strojů deset miliard korun, splátky dosahují ročně 1,8 miliardy Kč. S modernizací flotily počítá rozvojová strategie firmy i do budoucna, kdy investice do roku 2013 představují dalších osm miliard korun.
Peníze získané majetkovým narovnáním se SLP použijí České aerolinie na svůj další rozvoj, například na potenciální výstavbu nového hangáru G, rekonstrukci největšího hangáru F, ale také na posílení takzvané provozní rezervy pro případné další otřesy v odvětví.
Transakce bude mít i pozitivní dopad do celkového hospodářského výsledku ČSA, což umožní vymazat většinu kumulovaných ztrát z minulých let, jejichž vznik se datuje již od roku 1990.
Největším přínosem pro Správu Letiště Praha je vytvoření kompaktního území, vhodného pro vybudování komerční zóny. Takový prostor, který je obvyklou součástí mezinárodních letišť, zatím v Praze chyběl.
Pražské letiště i ČSA v příštích měsících čeká privatizace. Očekávaný výnos se u letiště pohybuje až kolem sta miliard korun, zájem projevilo na šest desítek uchazečů z celého světa. Hodnota ČSA se odhaduje na pět miliard korun.