Na emailové dotazy klientů bank souvisejících s krizí na finančních trzích v USA reagovaly do několika hodin pravidelně jenom čtyři české banky. Krizová komunikace prověřila a potvrdila dlouhodobě měřenou úroveň elektronické komunikace.
Potenciální klienty zajímal vliv krize na situaci v českých bankách, pojištění vkladů a možnosti výběru hotovosti, rovněž změny podmínek poskytování hypotéčních úvěrů. Nejrychleji (maximálně do 2 hod.) na všechny dotazy reagovala Česká spořitelna. V průběhu téhož dne odpověděla mBank, Komerční banka a Volksbank. Ostatní banky poskytly odpovědi v různých časových intervalech, případně do několika dnů nereagovaly vůbec.
Tabulka: Rychlost reakce bank do 24 hodin od zaslání dotazu (údaj v hod.min.)
Instituce | Otázka 1 | Otázka 2 | Otázka 3 |
---|---|---|---|
Česká spořitelna | 0.25 | 1.54 | 1.11 |
mBank | 2.37 | 2.52 | 2.34 |
Komerční banka | 4.22 | 2.21 | 3.24 |
Volksbank | 3.23 | 0.59 | 5.26 |
GE Money Bank | 1.12 | 0.32 | x |
UniCredit Bank | x | 4.35 | 0.38 |
ČSOB | 6.46 | 3.35 | x |
Raiffeisenbank | 3.24 | x | x |
Poštovní spořitelna | x | 23.26 | x |
Citibank | x | x | x |
- Otázka 1: Opatření banky na ochranu klientů v případě krizových situací, hrozba podobné události v ČR, oficiální vyjádření banky na internetu
- Otázka 2: Omezení a limity při výběru hotovosti z účtu, výše pojištění vkladů klientů
- Otázka 3: Vliv finanční krize na ceny za bankovní služby, změna u hypotečních úvěrů a spotřebitelských půjček
Kdo mluví elektronicky s běžným klientem nejlépe?
Z výsledků čtvrtletního dotazování zákaznických center bank vyplývá, že nejvyšší úroveň elektronické komunikace s klienty dosáhla Česká spořitelna (e-CPI 89,3). Naopak nejnižší bodové indexové skóre (e-CPI 4,2) patří Citibank. V rámci měření byly bankovní instituce dotázány na rozsáhlé spektrum produktů a služeb nabízených běžným zákazníkům i podnikatelům. Výzkumná studie se vedle tradičních témat soustřeďuje na zavádění inovací (on-line aplikace pro klienty, depozitní bankomat, poskytování služby cash back apod.). Zajímavý příklad vztahu ke klientovi představuje řešení krizových situací. Konkrétně v červenci 2008 reakcí na téma pádu kurzu amerického dolaru.
Co je to e-CPI? |
Průzkum prověřil znalosti a komunikační dovednosti operátorů, přístup ke klientovi a elektronickou corporate identity. Přinesl také poznatky o úrovni on-line poradenství a využití potenciálu internetu jako prodejního kanálu. Nejlepší postavení České spořitelny se projevuje již v profesionálně zvládnutém zdvořilém přístupu. Společně s Komerční bankou zároveň dosahují nejvyšší úrovně obsahové stránky emailových odpovědí, reagují promptně a na všechny zaslané dotazy.
Tabulka: Pořadí bank dle výsledného e-CPI
Pořadí | Instituce | Celkové e-CPI |
---|---|---|
1. | Česká spořitelna | 89,3 |
2. | Komerční banka | 88,1 |
3. | Volksbank | 79,9 |
4. | GE Money Bank | 67,3 |
5. | Raiffeisenbank | 66,8 |
6. | Poštovní spořitelna | 64,8 |
7. | ČSOB | 60,3 |
8. | mBank | 52,1 |
9. | UniCredit Bank | 49,4 |
10. | Citibank | 4,2 |