Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové a Strana zelených. Srovnání obou možností - přes Břeclav a přes Mikulov - si vyžádala i Evropská komise. Závěry studie, která doporučuje vedení dálničního spojení přes Mikulov, odpůrci této trasy odmítají. Podle nich nebyla zpracována seriózně.
Stavbu má na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle Martina Cepla z ŘSD vznikl v organizaci nyní, když projekt převzala, kvůli stavbě R52 speciální tým. Má za úkol vše urychlit. Nyní firma čeká na územní rozhodnutí. Zpozdilo se, protože si ministerstvo životního prostředí vyžádalo porovnání obou variant a také podepsání mezivládní dohody s Rakouskem. Studie je hotová, dohodu by měl český velvyslanec ve Vídni Jan Koukal podepsat v nejbližších dnech.
Po vydání územního rozhodnutí začne ŘSD pro stavbu vykupovat pozemky a projektovat silnici. Na tom zčásti pracuje už nyní. S dokumenty bude firma žádat o stavební povolení. Podle Cepla se pokusí získat stavební povolení pro první úsek z Pohořelic do Ivaně na Brněnsku příští rok. ŘSD kvůli stavbě vytvořilo speciální internetové stránky. Na adrese www.r52.cz najdou lidé informace o historii stavby i porovnání variant.
Stavba se na jihu Moravy stala podstatným předvolebním tématem. Náměstek hejtmana a volební lídr ODS Milan Venclík se zavázal, že když nebude dálniční spojení Brna a Vídně hotové v roce 2013, půjde do Vídně pěšky. Připojil se i volební lídr KSČM Vojtěch Adam. Podle hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL) by se k výšlapu do Vídně mělo v tom případě připojit 62 ze 65 krajských zastupitelů. Jde o všechny kromě zelených. Z dnešního Ceplova vyjádření vyplývá, že na pěší pochod se nejspíš politici vydají. V roce 2013 budou patrně stát úseky silnice, ale nebude celá.