"První příznaky krize se začaly projevovat již před několika měsíci výraznějším poklesem vývozu dřeva, jehož příčinou je stagnace stavebnictví v USA a v některých zemích Evropy," uvedla Hradilová. V posledních týdnech klesla poptávka po přepravě i dalších druhů zboží, jako jsou automobily a automobilové díly, ocel nebo železo.
Množství přepravené zboží je podle Hradilové závislé nejen na výrobě a obchodu v ČR, Evropě a USA, ale také na úspěšnosti partnerských dopravců v sousedních zemích. Ti se však potýkali s poklesem přepravy již v pololetí. Podle statistik Mezinárodní železniční unie přepravilo slovenské ŽSSK Cargo o tři procenta méně zboží, polské PKP mělo pokles o 4,6 procenta a maďarské MÁV Cargo 5,6 procenta.
Objem přeprav u české firmy po letech růstu stagnoval v pololetí na necelých 45 milionech tun, koncem roku předpokládá společnost meziroční pokles mezi jedním a dvěma procenty, což představuje úbytek stovek tisíc tun. I přes snížení objemu přepraveného zboží by hospodaření firmy mělo skončit ziskem v řádu stamilionů korun.
Celkové dopady krize si vedení firmy zatím netroufá odhadovat. "Dopady z takové krize se u dopravce projeví až následně s určitým zpožděním a budou závislé na míře dopadu krize na významné zákazníky dopravce," uvedla Hradilová. K dostupnosti úvěrů se nemohla vyjádřit, protože firma žádné půjčky v posledních týdnech nepoptávala.
ČD Cargo vzniklo loni v prosinci oddělením od mateřské společnosti České dráhy. Za letošní první pololetí měla firma zisk 335 milionů korun. Nyní se chystá spojení se slovenským Cargem; poté zřejmě přijde privatizace.