Dokument by měla projednat vláda v nejbližších týdnech, platit začne podle návrhu 1. března. Cestovní kanceláře si však vyžádaly kvůli tisku katalogů odklad; pasáže, které se jich týkají, začnou platit až od října příštího roku.
"Novela ukládá cestovním kancelářím povinnost informovat klienty o celkové souhrnné ceně zájezdu včetně všech jednotlivých cen služeb, z nichž se zájezd skládá," uvedl Fuksa.
"Náš výklad zní, že není povinnost uvádět součet ceny zájezdu, nicméně je povinnost seznámit klienta se všemi položkami, které souvisejí s nákupem zájezdu," reagoval Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která s ministerstvem na úpravě spolupracovala.
Novela k uvádění cen zájezdů říká, že prodávající musí spotřebiteli "poskytnout informaci o ceně zájezdu tak, aby měl možnost se před jednáním o koupi zájezdu seznámit s konečnou cenou, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, uvede prodávající aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem."
Sdružení obrany spotřebitelů, které praxi rozdělování cen do několika položek dlouhodobě kritizuje, se dnes k novele nevyjádřilo. Jeho právníci ji nyní zkoumají.
Problémem může být, že zákon se proti původnímu záměru netýká leteckých společností, které podle cestovních kanceláří nesou hlavní vinu na rozdělování cen letenek a potažmo leteckých zájezdů. MF vynechalo aerolinky podle Fuksy na popud Evropské komise.
"Ve smyslu nové úpravy budou cestovní kanceláře informovat o konečné ceně za všechny služby v těch případech, kdy budou od svých dodavatelů mít již garantovanou cenovou úroveň jimi dodávaných služeb," píše se v důvodové zprávě ministerstva. To však může být podle Okamury problém, neboť zájezdy se prodávají až tři čtvrtě roku dopředu, ale aerolinie mění palivové příplatky i několik týdnů před odjezdem.