MERO dokončilo stavbu přečerpávací stanice ropy u Stříbra

13.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Benešovice (Tachovsko) 13. října (ČTK) - Společnost MERO ČR dokončila stavbu přečerpávací stanice ropy v Benešovicích u Stříbra za více než 260 milionů korun. Pomůže tak zvýšit kapacitu ropovodu IKL z bavorského Ingolstadtu, který už 12 let dopravuje ropu z přístavu Terst. Řekl to místopředseda představenstva státem plně ovládané firmy MERO Vít Tůma.

ČR se snaží snížit svou závislost na dodávkách ruské ropy. Zvyšuje proto kapacitu IKL. Díky nové čerpací stanici vzroste z deseti na 11,5 milionu tun ropy ročně. IKL se dosud podílí na zásobování ČR zhruba třetinou, zbytek teče do Česka ropovodem Družba z Uralu.

"Na plný výkon bude čerpací stanice zprovozněna od 1. ledna 2009," řekl Tůma. Podle něj půjde o posílení systému, aby Mero mohlo přepravovat složitější a horší ropné směsi, které jsou vinou velkého podílu parafínu komplikované na transport.

Na 347 kilometrů dlouhém ropovodu IKL je nyní pouze jedna čerpací stanice ve Vohburgu na začátku potrubí. Je to jeden z mála ropovodů, který má pouze jednu stanici, dodal Tůma.

Nová technologie bude řízena dálkově z obou dispečinků, tedy z Vohburgu i Nelahozevesi u Prahy. Původně měla být otevřena o prázdninách, ale termín se zpozdil kvůli požáru na stavbě po úderu blesku.

IKL letos přepraví tři miliony tun ropy, v minulých letech mezi 2,6 až 2,8 milionu. "Záleží jen na zájmu českých rafinérií, kolik ropy z oblasti Blízkého východu, kaspické oblasti a podobně chce dovézt," vysvětlil Tůma. Roční kapacita je deset milionů tun. Firma má na IKL připravený projekt intenzifikace a může přepravit až dvojnásobek.

Potrubí o průměru 700 milimetrů vede 1,5 metru pod zemí, v Řezně jde pod Dunajem. Na bavorské straně měří IKL 178 km. Z Terstu přes Ingolstadt teče ropa asi 20 dnů, tedy zhruba rychlostí chůze.

"Žádnou závadu na potrubí jsme zatím neměli," řekl strategický ředitel Mera Libor Lukášek. Podle něj může IKL, který je provozně i bezpečnostně nejmodernějším ropovodem na světě, pracovat dalších 20 až 30 roků. IKL, který stál více než 12 miliard Kč, začal pracovat v prosinci 1995. Dosud přepravil 26 milionů tun ropy dovážené do Terstu tankery.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK