Výrobcům aut svitla naděje na pomalejší zavádění emisních limitů

15.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 15. října (zpravodaj ČTK) - Evropským výrobcům aut svitla naděje na pomalejší zavádění emisních limitů, které navrhuje Evropská komise. Itálie nyní na jednáních během nynějšího summitu evropské sedmadvacítky podpořila francouzský plán, který by plné zavedení limitů do praxe pozdržel, uvedla agentura Reuters.

Evropská komise navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku byl limit na emise oxidu uhličitého (CO2) u nových vozů 130 gramů na kilometr. Nyní auta vyrobená v EU vypouštějí v průměru asi 158 gramů na kilometr. Dalších deset gramů na kilometr by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech, například klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách. Za nedodržení limitů, které jsou součástí unijního boje se změnami klimatu, by pak byly přísné pokuty.

Francie minulý měsíc navrhla, aby se limity postupně zaváděly do roku 2015. Pokuty za jejich nedodržení by přitom měly být odstupňované. Pro výrobce, kteří by limity nesplnili jen těsně, by sankce byly nízké.

Díky podpoře Itálie tak vzniká jednotná fronta zemí, jež patří k největším evropským producentům aut, tedy ještě Německa a Francie. Země prý již uzavřely neformální dohodu. Itálie, kde se vyrábějí lehčí auta, jež méně znečišťují ovzduší, si přitom na své nové spojence původně stěžovala, že se během jednání o limitech snaží pravidla nastavit tak, aby vyhovovala jejich automobilkám.

Jakákoliv dohoda mezi členskými státy ještě musí získat souhlas evropských poslanců, uvedla agentura Reuters. Ten přitom v září odmítl řadu změn podobných těm, které navrhla Francie, s tím, že by pak opatření byla pro automobilový průmysl příliš měkká.

Zářijové hlasování poslanců by podle diplomatů, s nimiž tehdy hovořila ČTK, mohlo rozpoutat "bitvu" mezi parlamentem a členskými státy, které jsou spíše pro pomalejší snižování emisí. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku. "Po dnešku je jasné, že se to nestihne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy," uvedl tehdy jeden ze zdrojů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK