Podle údajů evropské automobilové asociace ACEA v září klesl počet registrací nových aut v Evropě o 8,2 procenta na 1,304.583 a byl nejnižší pro tento měsíc od roku 1998. Za devět měsíců roku prodej aut v zemích EU bez Malty a Kypru a na Islandu, v Norsku a Švýcarsku klesl o 4,4 procenta. Za propadem stojí právě krize, která výrobce aut těžce postihuje.
Krize omezuje schopnost automobilového sektoru financovat svůj denní provoz a investovat do nových technologií, zvláště pro výrobu aut šetrnějších k životnímu prostředí. Současně s tím klesá poptávka po nových autech, protože spotřebitelé kvůli nejisté finanční situaci nejsou ochotni uskutečňovat velké nákupy a zhoršil se jim přístup k úvěrům, dodala ACEA.
Pravděpodobnost, že by automobilkám mohla pomoci i unie, nyní výrazně vzrostla. V závěrech vrcholné schůzky EU se totiž objevila formulace, že by unie měla přijmout nezbytné kroky, aby podpořila průmysl, který je zasažen klesající poptávkou a úbytkem investičních zakázek. Předchozí úvahy diplomatických zdrojů ČTK, že podporou průmyslu se míní především podpora výrobců vozidel, potvrdil i český premiér Mirek Topolánek.
"Jsme rádi, že si unijní politici uvědomují obtížnou situaci, do které se evropské automobilky dostaly kvůli finanční krizi. Doufáme však, že EU nebude na druhou stranu situaci zhoršovat přijímáním nevyvážené legislativy, která by mohla automobilky ještě více poškodit, jako to hrozí například u směrnice o emisích oxidu uhličitého," řekl dnes ředitel vnějších vztahů Škody Auto Radek Špicar s tím, že je dobře, že i česká vláda vnímá význam českého automobilového průmyslu. Podle něj by ale k současné komplikované situaci měla přihlédnout i při stanovení "potřebného termínu přijetí eura".
Podle Topolánka zatím žádná konkrétní podpora neexistuje, ale představitelé unie o ní budou dále jednat. "Pro nás to zcela jistě není špatná zpráva, vzhledem ke třem automobilkám, které na našem území působí," uvedl český premiér.
Jednání o konkrétní podpoře však nemusí být úplně jednoduchá. Přestože například Němci jsou považováni za zastánce podpory průmyslu, jejich ministr financí Peer Steinbrück ve středečním rozhovoru pro týdeník Die Zeit uvedl, že nevidí pro takovou podporu důvod. Sám by prý nepodpořil poskytování státní pomoci a ani daňové úlevy pro automobilky.
Na druhou stranu lobbing automobilek za určité úlevy se v EU v poslední době zvyšuje vzhledem k tomu, že unie chce snížit objem emisí oxidu uhličitého, které vozy vypouští do ovzduší.