Liberecký kraj vypsal tendr na dotované regionální vlaky

17.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Liberec 17. října (ČTK) - Liberecký kraj se rozhodl vybrat ve veřejné soutěži dopravce, kterému bude na větším území doplácet prokazatelné ztráty z provozu osobní vlakové dopravy. Tendr se týká zajištění provozu po dobu 15 let na pěti tratích v kraji, kde ročně vlaky přepraví přes tři miliony cestujících. Kraj ročně platí za tyto spoje kolem 70 milionů korun. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD).

Podle deníku tak velký balík tratí najednou do veřejné soutěže zatím nikdo nenabídl. "Vedla nás k tomu zkušenost z mezinárodní soutěže na trať Liberec-Žitava-Rybniště/Seifhennersdorf. Přihlásily se tam čtyři firmy," řekl podle MfD ředitel krajské společnosti Korid LK Petr Prokeš. Tato firma v oblasti veřejnou dopravu koordinuje.

Hlavním kritériem pro výběr dopravce bude na Liberecku cena a kvalita vlaků. "Chceme moderní motorové jednotky s nízkopodlažními částmi, které zajistí kvalitní, rychlou, pohodlnou a bezpečnou dopravu v oblasti," dodal Prokeš. Kraj čeká, že se do soutěže přihlásí i zahraniční firmy. Například německý obr Deutsche Bahn. "Víme o zájmu dalších zahraničních společností," dodal pro MfD Prokeš.

Kraj se už dříve pokusil jednu z tratí dopravcům otevřít, ale soutěž skončila fiaskem. "Když mu dopravci předložili cenu, kterou by za nasazení nových vlaků musel platit, soutěž raději zrušil," vzpomíná náměstek šéfa Českých drah Petr Moravec. Liberecký kraj se podle MfD tehdy nakonec raději dohodl s Českými drahami, nyní ubezpečuje, že nové fiasko nehrozí. "Máme to teď lépe propočítané, obnova železničních vozidel by měla být spolufinancována i z fondů Evropské unie," tvrdí podle deníku Prokeš.

Vítěz soutěže získá právo jezdit na pěti tratích po dobu 15 let. Podle Prokeše je takto dlouhá doba stanovená kvůli tomu, aby mohl provozovatel umořit velké počáteční investice do nových vlaků. Dlouhé období, na které je soutěž vypsána, se líbí i Českým drahám. "Tendry ukážou, kolik provoz vlaků skutečně stojí," dodává Moravec. Jinými slovy - kraje budou ochotnější za vlaky platit více, píše MfD.

S tím mají zatím dráhy problémy. Každoroční dohadování s hejtmany, kolik budou v příštím roce ochotni na regionální dopravu dát, občas podle deníku připomíná zákopovou válku. I proto se dráhy rozhodly, že skutečné náklady krajům do detailů rozklíčují, napsala MfD.

Způsob, jakým jsou vybíráni dopravci pro regionální dopravu, je často kritizován, protože miliardové příspěvky se zpravidla rozdávají bez výběrových řízení, uzavírá Mladá fronta Dnes.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK