"Důvody tohoto poklesu nejsou zcela jednoznačné. Pokles předpokládané útraty za vánoční dárky, který průzkum ukázal, přisuzujeme větší opatrnosti spotřebitelů, případně racionalizaci výdajů u lidí s vyšší příjmy," sdělil ředitel průzkumu trhu společnosti Unilever Petr Hantych.
V roce 2006 plánovalo za vánoční dárky utratit více než 10.000 korun až 38 procent českých domácností, v letošním roce je takových domácností 29 procent. Více než 20.000 korun mělo předloni v úmyslu utratit až 12 procent domácností, letos jich je pouze jedno procento. Letošní průměrná útrata za vánoční dárky na jednu domácnost tak vychází na 9207 korun.
Češi již začali při nákupech šetřit a letos v srpnu utratili v obchodech méně peněz za potraviny i nepotravinářské zboží než ve stejném měsíci o rok dříve. Důvodem nižších útrat je podle analytiků letošní vysoká inflace a nejistota okolo situace na světových finančních trzích.
"Předpokládáme, že třetí čtvrtletí bude pro maloobchodníky nejslabším obdobím letošního roku. Až vánoční nákupní horečka povzbudí růst tržeb. Nicméně je už teď zřejmé, že letošní růst maloobchodu zpomalí ke dvěma procentům. To by znamenalo nejnižší nárůst za posledních deset let," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.
Obchodníci zatím zůstávají klidní. "Nechci to dramatizovat, protože v srpnu bylo o dva pracovní dny méně. Také jsou dohady, že lidé už možná šetří na Vánoce. Jsem přesvědčený, že vánoční tržby budou opět bohaté. Neříkám, že budou rekordní, ale velké budou," míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po vánočních svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje.