Šigut: Strojvůdce se při nehodě v Moravanech plně věnoval řízení

21.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. října (ČTK) - Strojvůdce vlaku, který zahynul při květnové železniční nehodě v Moravanech na Pardubicku, se podle zprávy Drážní inspekce (DI) plně věnoval řízení. Řekl to dnes v Impulsech Václava Moravce generální inspektor DI Roman Šigut s tím, že prohlášení mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky není pravdivé.

"Vyšetřování jednoznačně prokázalo, že strojvedoucí lokomotivního vlaku, který vjížděl do stanice Moravany, se věnoval řízení, stejně tak to potvrdil i ověřovací pokus. Takže slova ministerstva dopravy jsou naprosto lichá," uvedl Šigut. Hanzelka pro televizi Joj řekl, že na nehodě v Moravanech mohl částečně nést vinu i strojvedoucí vlaku, který se možná plně nevěnoval řízení. "Sdělení MD vnímám jako naprosto účelové. Je to jeden z pokusů o diskreditaci nezávislého šetření a Drážní inspekce," uvedl Šigut.

Mezi Drážní inspekcí a ministerstvem dopravy panují kvůli nehodě v Moravanech napjaté vztahy. Podle DI srážku lokomotivy a osobního vlaku zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení. Obě lokomotivy byly podle inspekce nekompatibilní se staničním zabezpečovacím zařízením. Strojvůdce samostatně jedoucí lokomotivy podle inspekce nepochybil, na semaforu totiž po chybě bezpečnostního zařízení svítila zelená.

Zvláštní komise ustavená po nehodě ministrem dopravy Alešem Řebíčkem dospěla k závěru, že příčinou nehody bylo nadměrné množství písku na kolejnici, kvůli kterému zabezpečovací zařízení ESA 11 ztratilo kontakt s vlakem a kolej uvolnilo pro další soupravu.

Společnost AŽD, která zabezpečovací zařízení ESA 11 vyrábí, dnes podle televize Nova ve Vraňanech na Mělnicku poprvé nainstalovala jeho upravenou verzi. Inovovaná verze zařízení v případě ztráty kontaktu s vlakem spustí poplach a obsluha zablokuje veškeré vlakové cesty. Dokud se obsluha nepřesvědčí, že je vše v pořádku, vlaky nepojedou. "Pro nás je to potvrzení, že jsme měli celou dobu pravdu, že ESA 11 potřebuje nějakou nástavbu v rámci zvýšení bezpečnosti" uvedl Jan Kučera z Drážní inspekce. AŽD slíbila, že nový bezpečnostní prvek bude v celé zemi nainstalován do tří týdnů. Systém ESA hlídá provoz v přibližně stovce stanic.

Celá kauza byla podle Šiguta šetřena naprosto standardně. "Volili jsme standardní rutinní kroky v souladu s evropskými pravidly nezávislého šetření a to, co bylo nestandardní, byly kroky ať už ministerstva dopravy nebo potom toho výrobce zabezpečovacího zařízení," řekl. "Domnívám se, že tady byla překročena hranice a jakékoliv útoky na nezávislé šetření nemají v demokratickém státě co dělat," doplnil. Na přímou otázku, jestli mohlo jít o pokyny ministra Řebíčka, připustil i tuto možnost. "Může to být i ministr," řekl Šigut.

Šigut upozornil, že nové výběrové řízení na místo generálního inspektora DI bylo ministerstvem dopravy vypsáno krátce před zveřejněním zprávy s výsledky šetření železničního neštěstí v Moravanech. "Výhodou je, že generálního inspektora inspekce nevybírá ministerstvo dopravy, ale vláda, i když na návrh ministerstva," řekl Šigut. Připustil, že kvůli kritice MD nemusí být na tuto pozici navržen. "My jsme naši zprávu ze šetření z Moravan nemysleli jako kritiku ministerstva, ale v otázkách bezpečnosti nemůže Drážní inspekce ustoupit ani o milimetr," dodal Šigut.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK