Podle názoru rady v reklamních spotech nebyla dostatečně zřetelná výzva k přečtení příbalového letáku patřícího k propagovaným lékům a přípravkům. "Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí obsahovat zřetelnou, v případě tištěné reklamy dobře čitelnou, výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace," říká zákon. To se podle rady nestalo.
Dvě pokuty se týkají reklamy na Ibalgin, jednu dostala Zentiva jako zadavatel reklamy, druhou firma Ogilvy One jako zpracovatel reklamy. Třetí čtyřsettisícovou pokutu dostala společnost Medicom International jako zadavatel reklamy na Prontoflex spray, čtvrtou firma Novartis jako zadavatel reklamy na Lamisil. Pátá pokuta se týká společnosti Bayer, která si objednala reklamu na Canesten.
Rada poměrně často pokutuje farmaceutické firmy a reklamní agentury za to, že zadají a vymyslí reklamu na léčivé přípravky či potravinové doplňky, jejíž podoba podle rady porušuje zákon.
Na konci července tak například společnost Comtech dostala sedm pokut ve výši 100.000 korun. Comtech podle rady porušil zákon tím, že zpracoval televizní reklamu na přípravek Prostenal. Podle zákona totiž nesmí reklama uvádět v omyl "přisuzováním potravině vlastností prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo takové vlastnosti naznačovat".
Ze stejného důvodu také vysílací rada udělila na začátku července rekordních 24 pokut v celkové výši 3,3 milionu korun společnosti Delpharmea Nutraceuticals. Firma je zadavatelem reklamy na potravinové přípravky Folixil a CEM-M.
Rada ze zákona monitoruje vysílání televizí a rádií v ČR a je oprávněna udělovat až milionové pokuty. Firmy a média se většinou proti pokutám odvolávají k soudu, často i úspěšně.
Vysílací rada loni uložila rovnou stovku pokut a vydala 237 upozornění na porušení zákona. Počet pokut se tak oproti roku 2006 snížil o 13, upozornění na porušení zákona naopak pět desítek přibylo. Loni také rada zahájila 470 správních řízení, což je asi o 50 méně než v roce 2006.
Přibližně dvě třetiny pokut (68) byly uloženy právě za porušení některého z ustanovení zákona o reklamě. Nejvíce z nich bylo za porušování povinností vyplývajících ze zákona pro vysílání reklam na doplňky stravy a léčiva. Loni bylo takových pokut 52.