Vybudování obchvatu si vyžádala nejen přetíženost silnice a neustále se zvyšující provoz směrem k průmyslovým zónám i německé hranici, ale především její nevyhovující stav. Stávající silnice I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou je dvoupruhová bez zpevněných krajnic, s nevyhovujícím šířkovým a výškovým uspořádáním. "Silnice je nepřehledná a nebezpečná, proto se jí přezdívá silnice smrti," řekl již dříve liberecký hejtman Petr Skokan.
Nová komunikace má dopravní zátěž rozložit mezi stávající silnici a novou trasu, což zvýší plynulost a bezpečnost dopravy, ale přispěje to také ke zlepšení životního prostředí na trase i v centrech České Lípy a Nového Boru. Stavba je rozložena do několika etap - nejprve bude vybudována křižovatka v Sosnové, jejíž výstavba přijde na 785 milionů korun. Na ni naváže stavba dvou úseků silnice mezi Dubicí a Dolní Libchavou. Obchvat, jehož výstavba bude stát téměř 1,9 miliardy korun, umožní později vybudovat i přeložku silnice I/13 směrem na Děčín.