Plán se týká všech aerolinek létajících přes území EU. Nová pravidla si vysloužila kritiku ze strany Spojených států, podle nichž EU nemá právo nutit americké aerolinky létající přes Evropu k účasti na obchodování s povolenkami. Námitky vznesly rovněž východoevropské země, protože zavedení ekologičtějších technologií bude nákladné, a to obzvlášť v době ekonomické krize.
Začlenění letecké dopravy do systému obchodování s emisními povolenkami je součástí širšího balíku návrhů, s jehož pomocí chce unie dostát svým ambiciózním cílům v boji s klimatickými změnami.
EU má závazek, že sníží objem emisí skleníkových plynů o pětinu do roku 2020; pokud se přidají i státy mimo EU, tak by to v rámci EU mělo být až o 30 procent. Do roku 2020 by pak měl rovněž podíl biopaliv na celkovém objemu pohonných hmot dosáhnout v EU deseti procent.
Emise z aerolinek tvoří na světě asi tři procenta celkových emisí oxidu uhličitého (CO2), což je hlavní ze skleníkových plynů, které jsou považovány za jednu z klíčových důvodů globálního oteplování.