Firmám zaměřeným na osobní prodej loni vzrostly tržby i zisk

26.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. října (ČTK) - Firmám, které se zabývají osobním prodejem, se loni v Česku dařilo. Hlavní hráči na poli osobního prodeje navzdory rostoucím útratám Čechů v internetových obchodech a stále hustší síti prodejen obchodních řetězců vykázali výrazný nárůst tržeb i zisku. Vyplývá to z výročních zpráv firem podnikajících v osobním prodeji.

Například společnosti Amway ČR loni vzrostly tržby meziročně o 98 milionů korun na rekordních 426 milionů korun. Hospodaření Amway ČR, která prodává kosmetiku, produkty péče o domácnost, potravinové doplňky, vitamíny a nádobí, se zároveň vrátilo do černých čísel, když firma po ztrátě 2,9 milionu korun v roce 2006 vykázala čistý zisk 27,8 milionu korun.

Úspěšný rok má za sebou také firma Zepter International, která loni v Česku více než zdvojnásobila čistý zisk na bezmála 11 milionů korun ze 4,9 milionu o rok dříve. Tržby firmy loni v České republice meziročně vzrostly o 35 milionů korun na 679 milionů korun.

Společnost Zepter International v Česku prodává kuchyňské potřeby, domácí spotřebiče, zdravotní a kosmetické přístroje a kosmetiku. Kromě přímého prodeje má nyní Zepter také vlastní firemní prodejnu v Praze, provozuje internetový obchod a jeho kosmetické výrobky jsou k dostání v některých lékárnách.

Vyšší tržby i zisk hlásí za loňský rok rovněž kosmetická firma Mary Kay Czech Republic. Její tržby se loni zvýšily ze 122,5 milionu korun v roce 2006 na 152 milionů korun a čistý zisk z 16,7 milionu korun na 19,7 milionu korun.

"Na nákupu formou osobního prodeje oceňují zákazníci především možnost předvedení výrobku, vysvětlení jeho funkcí, ušetření času i možnost pohodlného nákupu. O tom, že obliba osobního prodeje stále stoupá, svědčí i meziroční nárůst uzavřených smluv Zepter o 20 procent," řekl ČTK generální ředitel společnosti Zepter ČR Roman Stieger.

Ředitelka Amway ČR Ildiko Dikošová-Oroszová podotkla, že osobnímu prodeji se loni v Česku dařilo i díky nižší nezaměstnanosti a rostoucí kupní síle. Firmy, které se na tento způsob prodeje orientují, na druhou stranu ale čelí stále silnější konkurenci, protože přibývá prodejen obchodních řetězců, které jsou tak dostupnější. "V oblasti maloobchodu došlo k určitému zvýšení konkurence pro přímý prodej, neboť některé subjekty používají metody a postupy, které jsou charakteristické pro přímý prodej," upozornila.

Devíti obchodním společnostem sdruženým v Asociaci osobního prodeje (AOP) loni vzrostly tržby meziročně o zhruba 300 milionů korun na rekordních 4,52 miliardy korun. V roce 2006 osobní prodej v Česku po několika růstových letech stagnoval a devět firem zaměřených na přímý prodej tehdy stejně jako v roce 2005 utržilo 4,2 miliardy korun.

Češi formou osobního prodeje nakupují hlavně kosmetiku, oblečení, obuv, drobnou elektroniku, knihy či nádobí a domácí potřeby. Loni se přímému prodeji v Česku věnovalo 218.143 lidí a ve srovnání s rokem 2006 jich bylo o zhruba 5300 více. Za posledních pět let se počet aktivních prodejců v Česku podle údajů AOP zvýšil o 27 procent; osobními prodejci jsou většinou ženy.

Členy AOP, která v Česku působí od roku 1993, jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware a Vorwerk. Na celkovém trhu přímého prodeje v ČR se podle odhadů asociace tyto firmy podílejí více než polovinou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK