Ernst&Young:Část výrobců autodílů v ČR čekají existenční problémy

27.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. října (ČTK) - Část tuzemských výrobců součástek pro automobily čekají v příštích dvou letech existenční problémy. Uvedla to dnes analytická firma Ernst&Young s tím, že Česko přestává být vnímáno jako země s nízkými náklady a konkurenceschopnost tuzemských výrobců nepodporuje ani silná koruna.

Čeští dodavatelé zatím podle studie firmy stále disponují značnými konkurenčními výhodami, které spočívají v jejich know-how, schopnosti inovovat a v zavedené pozici na trhu. Je však možné, že by za současných podmínek mohli z nákladových důvodů brzy začít zaostávat za zeměmi jako jsou Rumunsko, Ukrajina nebo Rusko.

Přesunu automobilových výrobců na východ podle odborníků nahrává situace v Rusku, kde se na rozdíl od dalších velkých trhů očekává v příštím roce růst. "V případě, že hlavní automobiloví výrobci budou pokračovat s výrobou v Rusku, je z hlediska logistiky přirozené, že se dodavatelé přesunou co nejblíže k zákazníkům," uvádí studie.

"Prudký nárůst cen materiálů a energií v uplynulých dvou letech obrátil pozornost automobilových výrobců a jejich dodavatelů na ziskovost," uvedl partner Ernst&Young pro restrukturalizace podniků Michael Weimar. Výrobci jsou podle něj nyní nuceni optimalizovat nákladovou strukturu nejen v důsledku nárůstu cen vstupů, ale i kvůli předpokládanému poklesu objemu prodejů v příštím roce. "Dodavatelé tak budou zřejmě nadále zvažovat další přemístění výroby ze západní do východní Evropy, aby se s těmito výzvami vyrovnali," dodal.

Problémy v automobilovém průmyslu začaly ve Spojených státech, aby v krátké době zasáhly také trhy ve Velké Británii, Španělsku a Německu. Snížení objemu výroby a v některých případech i propouštění zaměstnanců způsobené poklesem poptávky oznámila v posledních týdnech řada evropských automobilek, včetně českých. Krize má dopad zejména na prodej aut vyšších tříd. Vývoj kurzu koruny vůči euru, větší konkurence a koncentrace českého a slovenského trhu však vedou také ke snižování cen malých aut.

Příkladem dopadu krize v Česku může být současné týdenní zastavení výroby ve Škodě Auto nebo oznámení o propuštění dalších 300 lidí v jihlavském výrobci čerpadel Bosch Diesel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK