Mýto na Slovensku bude na podzim

29.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bratislava 29. října (ČTK) - Nákladní auta, kamiony a autobusy si budou příští rok na Slovensku kupovat dálniční známky jen do podzimu, následně by se měl zavést elektronický výběr mýta za používání dálnic a dalších vybraných silnic. Dálniční známky pro osobní auta pak příští rok nezdraží, řidiči naopak při přechodu na euro velmi nepatrně ušetří. Rozhodla o tom slovenská vláda, která cenu známek kvůli zavedení eura od ledna 2009 poprvé určila v jednotné evropské měně.

Podle původních plánů měly nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny platit mýto již od začátku příštího roku. Kvůli komplikacím v tendru a stížnostem neúspěšných uchazečů se však začátek elektronického výběru mýta posune podle materiálu ministerstva dopravy až na říjen příštího roku. Osobní auta mají platit elektronické mýto později.

Roční známka pro osobní automobil bude v příštím roce stát 36,50 eura, tedy 1099,60 Sk (863,20 Kč). V letošním roce za ní motoristé zaplatili 1100 Sk, tedy 36,51 eura. Měsíční známka bude stát 9,90 eura, čili 298,30 Sk, což je zhruba o dvě koruny méně než letos. O 2,40 Sk se sníží i cena týdenní známky. Ta byla stanovena na 4,90 eura, tedy 147,60 Sk.

Roční známky si již nebudou moci koupit řidiči nákladních vozů. Měsíční známka pro automobily s hmotností od 3,5 do 12 tun vyjde na 55 eur (necelých 1657 Sk). Letos stála 2600 Sk. Klesnout má i cena této známky pro kamiony. Zlevní i týdenní kupony pro nákladní auta, naopak pro kamiony cena mírně stoupne. Zhruba na stejné úrovni zůstanou ceny jednodenních známek.

Premiér Robert Fico dnes připomněl, že kvůli odkladu mýta přišel stát o peníze. První rok fungování nové formy zpoplatnění silnic počítala Národní dálniční společnost s příjmy z mýta ve výši asi 5,5 miliardy Sk.

Také zavádění elektronického mýtného v České republice provázely potíže. Kvůli stížnostem neúspěšných účastníků tendru na mýtné se výstavba systému pozdržela o několik měsíců. V Česku postavila systém firma Kapsch, která ho také od loňského spuštění pro stát spravuje.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK