Vaše banka dosud nabízela pouze bankovní produkty pro nepodnikatele, teď přicházíte s novým produktem pro podnikatele – běžným účtem. Mohl byste ho, prosím, našim čtenářům představit. Jaké platební karty k němu nabídnete, kolik elektronických transakcí bude zdarma apod.?
mBUSINESS KONTO boří mýty o podnikatelském účtu. Vůbec poprvé je tu konto, které neklade před klienta žádné překážky. Žádné povinné vklady nebo obraty, žádné podmínky, výjimky nebo poznámky pod čarou. Abychom mohli živnostníkům dát nejlepší účet na trhu, provedli jsme průzkum zaměřený na jejich bankovní potřeby. Bezplatné vedení účtu považuje za svou výhodu 91 procent podnikatelů, 87 procent z nich pak chce mít non-stop přístup k penězům přes internetové bankovnictví. mBank jim proto ušila konto na míru – všechny klíčové položky držíme na nule nebo pod cenami bankovní konkurence. Naopak zhodnocení prostředků je mimořádné a to bez jakýchkoliv podmínek. Vedení účtu, chipová platební karta VISA Business, tři výběry doma a všechny v zahraničí – všechno za 0 Kč. Živnostníci nezaplatí nic ani za veškeré příchozí platby a odchozí platby v rámci mBank.
Bude Váš nový účet zaměřen výhradně na menší živnostníky nebo se zaměříte i na menší a střední podniky? Budete například nějak zvýhodňovat podniky s větším obratem, například degresivním měsíčním paušálem s rostoucím obratem?
Cíleně se vydáváme opačnou cestou než ostatní banky, které zajímají v první řadě velké podniky a střední firmy. mBank záměrně oslovuje skupinu zhruba milionu drobných podnikatelů na českém trhu, kteří si zaslouží férový přístup bez podmínek a výjimečnou nabídku. Ke všem podnikatelům přistupujeme stejně – všichni dostávají nejlepší podmínky, bez ohledu na to, jestli si u nás uloží tisícovku nebo milion. Velmi stojíme o každého podnikatele/podnikatelku.
Budete v tomto trendu pokračovat a zavádět další produkty pro podnikatele včetně různých specifických účtů pro svobodná povolání apod.?
Nabídku budeme postupně rozšiřovat, stejně jako to děláme u retailové klientely. Pro podnikatele nyní chystáme kreditní produkty. Samozřejmě si uvědomujeme vysokou atraktivitu některých subsegmentů, jakou jsou například svobodná povolání. Specifickou nabídku pro ně přineseme v dalším období. Už nyní však mohou tyto profese využít mimořádnou nabídku pro podnikatele.
Kolik klientů byste chtěli tímto účtem získat?
Věříme, že naše podnikatelská konta budou stejně úspěšná jako mKONTO a eMax, kterými jsme otevřeli svou cestu na český trh. Za 11 měsíců jsme otevřeli přes 250.000 těchto účtů, které si založilo neuvěřitelných 160 tisíc klientů, což nás katapultovalo mezi šest největších bank v Česku v počtu klientů. Jestliže tady máme trh řekněme s milionem drobných podnikatelů, rádi bychom do tří let získali desetinu z nich.
mBanka se dosud profilovala jako banka s výhradním zaměřením na nepodnikatelskou klientelu, kteří od banky očekávají něco jiného než od tradičních komerčních bank. Bude tuto politiku dodržovat i s podniky a podnikateli? V čem se odlišíte od ostatních bank ve vztahu k podnikům a podnikatelům?
Revoluci, kterou jsme způsobili na trhu s osobními účty, budeme šířit i mezi podnikateli. V posledních několika letech se český bankovní trh vyznačuje tím, že podnikatelům nabízí hlavně pseudovýhodné balíčky. Řadu služeb nakonec klient vůbec nevyužije, jiné mu zase chybí. Tyto tzv. výhodné balíčky jsou primárně výhodné pro banky a zdaleka už tolik ne pro české podnikatele. Taková vlna balíčků je odlišná od jiných trhů a dle mého mínění bude postupem času klesat. My jsme se zaměřili na to, co je výhodné pro naše klienty, podnikatele. U mBank podnikatel využije jenom to, co potřebuje a nezaplatí ani korunu navíc. V konečném důsledku u mBank ušetří tisíce korun ročně. Žádný marketingově zabalený balíček, který je nevýhodný, u nás nedostane.
Nebojíte se, že podniky a podnikatelé budou mít vůči Vaší bance nedůvěru plynoucí z neortodoxního přístupu k zákazníkovi?
Já mám rád čísla a konkrétní fakta. Už jsem zmiňoval jak mimořádně úspěšně jsme vstoupili na český bankovní trh. To je už konkrétní údaj a nikoliv verbální proklamace. Nevidím důvod, proč by tomu u podnikatelů mělo být jinak. Právě naopak. Podnikatelé mají velmi blízko charakteru fyzických osob, ale mnohdy jsou ještě kreativnější a méně konzervativní. Přicházíme s nabídkou, která je ušita na míru podnikatelům a ne bance! Podnikatelé více než kdo jiný ocení úsporu několika tisíc ročně, kterou s mBank realizují. Náš nízkonákladový model, kdy přenášíme úsporu nákladů ve prospěch klienta by měl být nejsrozumitelnější právě podnikatelům.
Děkuji za rozhovor,
Karel Pospíšilík, Finance.cz.
Jiří Báča, narozen 1973, ženatý, dvě děti. Absolvent Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně (obor ekonomie a management) a Vysoké školy finanční a správní v Praze (obor Finance a finanční služby – bankovnictví). Zájmy: horská turistika, lyžování, tenis, cestování a golf. Ing. Jiří Báča má také bohaté zkušenosti z českého bankovního trhu. Působil dva roky v Citibank a.s. jako člen představenstva odpovědný za prodej a distribuci, konkrétně pobočkovou síť, mobilní distribuci a malé a střední firmy (Citibusiness). V letech 2000 – 2005 pracoval v HVB Bank a.s., kde zastával několik manažerských pozic. Mezi nejvýznamnější patří působení na pozici ředitele retailové distribuce (pobočková síť současně s podnikatelskou klientelou) a pozice ředitele odboru podnikatelské klientely. Na počátku své kariéry Báča působil téměř šest let v Komerční bance a.s. Nejdříve v retailové a následně v korporátní části Komerční banky. Před nástupem na pozici generálního ředitele mBank působil jako šéf Home Credit na Ukrajině. Pozice generálního ředitele mBank ČR se Jiří Báča ujal v lednu 2008..