Členové Mezinárodního sdružení mechaniků a zaměstnanců leteckého průmyslu (International Association of Machinists & Aerospace Workers - IAM), což je v Boeingu hlavní odborová organizace, začali stávkovat už 6. září. Boeing sice tehdy navrhl novou smlouvu, ta ale byla pro odboráře nepřijatelná.
Odboráři chtěli vyšší platy a lepší záruky, že Boeing nebude přesouvat pracovní místa do zahraničí a na externí firmy. V Boeingu působí několik odborových organizací, IAM má ale zdaleka největší vliv. Stávka, která nyní skončila, byla za posledních 20 let čtvrtá v pořadí, kterou odborová organizace IAM zorganizovala.
Obě strany dosáhly dohody po pěti dnech vyjednávání, jimž byl přítomen federální vyjednávač. Odboráři se během čtyřleté platnosti nové smlouvy dočkají zvýšení platů o 15 procent. Odbory dosáhly také toho, že se budou moci více vyjadřovat k tomu, jaké dodavatele Boeing využívá a zda v jakém rozsahu bude práci zadávat externím firmám.
Původně odbory požadovaly zvýšení platů o 13 procent během příštích tří let. Chtěli také, aby Boeing přepracoval ty pasáže smlouvy, kde se hovoří o převodu některých pracovních činností na externí dodavatele. Zlom podle odborářů nastal v okamžiku, kdy Boeing vyslovil souhlas s požadavkem na zajištění pracovních míst.
Pro novou smlouvu se v hlasování vyslovily téměř tři čtvrtiny odborářů. "Zajistili jsme si penzijní příspěvek i příspěvek na zdravotní péči. V této zemi teď není mnoho lidí, kteří mohou říct totéž," řekl Mark Blondin z koordinačního štábu IAM.
Management Boeingu a předáci IAM dosáhli kompromisního řešení v pondělí, dohodě ale předcházely asi dva měsíce sporadických jednání. Zaměstnanci, kteří jsou členy odborů a stávkovali, nastoupí už noční směnu z neděle na pondělí.
Boeing uvedl, že prvních 25 dnů stávky mu snížilo zisk asi o 250 milionů dolarů (zhruba 4,75 miliardy Kč). Firma totiž nebyla schopna dodat letadla zákazníkům podle stanoveného harmonogramu. Celá stávka patrně Boeingu sníží zisk o 600 milionů dolarů, možná ještě více.
Firma už dříve uvedla, že aktualizovaný finanční výhled zveřejní po skončení stávky. Musí také stanovit nový harmonogram předávání letadel 787 Dreamliner, kde byla firma ve skluzu už před stávkou.
Nynější stávka byla v Boeingu nejdelší za 13 let. V roce 1995 stávka trvala 69 dnů. Za posledních 20 let se v průběhu všech čtyř stávek výroba v Boeingu zastavila na 203 dnů.