Prodej notebooků loni v tuzemsku poprvé překročil odbyt klasických stolních PC. Přenosné počítače zaujímaly 54 procent trhu a odborníci očekávají, že jejich podíl letos dále poroste. "Růst notebooků je způsoben zejména aktivním oslovováním nových částí trhu, především domácností a živnostníků, pro které je notebook přirozenou první volbou. Nadále stabilní prodej vykazují desktopy ve firemní sféře, především u velkých zákazníků," uvedl marketingový manažer HP Petr Trešl.
Podle produktového manažera firmy Acer Tomaše Čecha díky posilování koruny vůči dolaru v letošním roce klesla cena komponent nakupovaných v Asii, což se projevilo ve snížení koncových cen PC o 3000 až 5000 korun. Nejlevnější notebooky se tak letos dostaly pod 10.000 korun. Dalším důvodem zlevňování byly rostoucí objemy nakupovaných komponent i objevení nové kategorie mininotebooků.
"Nejlevnější PC budou dále zlevňovat, ale očekáváme spíše přesun poptávky do střední kategorie k lépe vybaveným počítačům se dvěma jádry a širokoúhlým displejem s cenou kolem 15.000 korun," dodal Čech.
Pokračovat by měl i trend rozšiřování prodejních kanálů zejména do hypermarketů a internetových obchodů. Zároveň se bude rozšiřovat nabídka a to nejen o nové technologické prvky, ale i o nové kategorie. Jednou z takových kategorií jsou podle Trešla právě mininotebooky, tzv. MiniNote, což jsou malé tenké přístroje na bázi notebooků.
"V kategorii mininotebooků typu HP MiniNote zaznamenáváme odklon od nejlevnějších přístrojů z levných plastů a s malými klávesnicemi k produktům, které zákazníkům přinášejí kvalitnější dílenské zpracování, bezpečnostní prvky ze světa klasických notebooků a hlavně klávesnice o velikosti 95 procent standardních notebookových klávesnic pro pohodlné používání," uvedl Trešl.