"Oblast, ve které jsou rozdíly mezi kategoriemi obchodů nejvíce markantní, je prodej. Prodej je největší slabinou všech kategorií navštívených obchodů. Společným jmenovatelem je obecná pasivita prodavačů," sdělila dnes ČTK Barbara Hrabalová z agentury Market Vision.
Obchodníci již ale podle Hrabalové dbají na to, aby se jejich prodavači chovali k zákazníkům slušně, byli příjemní a vyjadřovali se srozumitelně. Na druhou stranu průzkum odhalil, že čeští prodavači jsou při prodeji málo aktivní, přičemž právě z tohoto pohledu jsou rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi prodejen největší.
V oblasti upravenosti exteriéru a interiéru prodejen už tak velké rozdíly prý nejsou. "Je standardem, že prodejny mají upravené a čisté výlohy, pěkný a čistý interiér. Jsou dobře osvětleny, zboží je vystaveno vyhovující formou a je označeno cenovkami," podotkla Hrabalová.
Obchodníci v ČR zaměstnávají desítky tisíc lidí a chybí jim až tisíce pracovníků. Odborníci tvrdí, že Češi nemají o práci v obchodech zájem kvůli nízkým mzdám a vysokému pracovnímu nasazení, takže obchodníci musejí najímat zahraniční pracovníky. Cizince podle průzkumu společnosti GE Money Multiservis zaměstnává téměř 80 procent českých obchodníků, nejčastěji v obchodních řetězcích pracují Slováci.