"Nadnárodní korporace zakázaly svým českým dcerám výjezdy zaměstnanců," řekl Papež. Firemní akce patří přitom do takzvané incentivní turistiky, která pro CK představuje významný příjem. Celkové roční tržby kanceláří z tohoto segmentu jsou zhruba dvě miliardy korun. "V incentivách byl zásah velmi rychlý, prakticky okamžitý," uvedl Papež.
Nejvíce tak na finanční krizi doplatí CK specializované na firemní turistiku. Situace však nemusí být nakonec tak černá, jak se nyní zdá. Firmy mohou své objednávky po čase znovu obnovit, některé tak již učinily.
Co se týče klasických dovolených, předprodeje podle Papeže "běží standardně", k žádnému poklesu nedošlo ani u zimních exotických dovolených. Zásah ovšem může přijít se zpožděním. "Spíše jsme ve velkém střehu, než abychom přímo reagovali na krizi," řekl mluvčí.
Lidi prý straší články v novinách o chystaném propouštění v nejrůznějších odvětvích a v reakci na to mohou omezit výdaje na dovolenou. Někteří Češi si tak třeba dovolí pouze jednu dovolenou ročně, ačkoliv dosud jezdili dvakrát za rok. Pokles tržeb v cestovním ruchu může přinést i případné omezení firemních benefitů, například příspěvků na rekreaci. K tomu však podle Papeže zatím nedošlo.
Papežova slova potvrdil i nedávný průzkum analytické společnosti Mag Consulting mezi hoteliéry a touroperátory, podle kterého od září došlo k prudkému poklesu počtu služebních cest. Propad se pohybuje v řádech desítek procent.