Průzkum: Češi jsou ochotni měnit prodejny dle nabídky letáků

05.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 5. listopadu (ČTK) - Většina Čechů je ochotna kvůli lákavé cenové nabídce v reklamních letácích obchodních řetězců změnit prodejnu, ve které pravidelně nakupují. Vyplývá to z ankety společnosti Retail Info, která oslovila 350 návštěvníků svých internetových stránek zaměřených na nakupování.

 

"Přílišnou věrnost vůči oblíbenému obchodu bychom mezi letákomily nenašli. Drtivá většina z nich, zhruba 84 procent, je ochotna kvůli atraktivní nabídce v letáku změnit místo svého obvyklého nákupu," sdělil ředitel společnosti Retail Info Patrik Mališ.

 

Zhruba polovina lidí, kteří letáky obchodníků čtou, podle nich nakupuje jednou týdně a jednou měsíčně jich tak činí pětina. "Zajímavé je, že téměř deset procent účastníků ankety nakupuje na základě letákových akcí denně," podotkl Mališ.

 

Více než polovina dotázaných spotřebitelů uvedla, že v letácích nehledají konkrétní zboží, ale nakupují impulzivně podle toho, co je v těchto reklamních tiskovinách zaujme. Zbylých 45 procent lidí vypovědělo, že v letácích naopak shánějí konkrétní výrobky.

 

V Česku nicméně v poslední době klesá počet lidí řídících se při nákupech reklamními letáky maloobchodních řetězců. Zároveň se zvyšuje podíl rodin, které tyto propagační tiskoviny do svých poštovních schránek vůbec nedostávají.

 

Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research řekl, že téměř tři čtvrtiny domácností si letáky maloobchodních řetězců prohlížejí, přičemž 30 procent domácností podle letáků také nakupuje výrobky. Nákupní chování dalších 43 procent domácností mohou letáky ovlivnit. "Výzkum ale ukázal, že se v posledním roce podíl domácností, které podle letáků ve svých schránkách nakupují, znatelně snížil z 35 procent na 30 procent," uvedl.

 

Letáky obchodních řetězců podle Cabala navíc do svých poštovních schránek vůbec nedostává 13 procent tuzemských domácností, přičemž jejich podíl se každý rok zvyšuje.

 

Množství roznášených letáků se v Česku již několik let zvyšuje. V roce 2006 skončilo v poštovních schránkách českých domácností rekordních 3,3 až 3,4 miliardy reklamních letáků od obchodníků a poskytovatelů služeb. Ještě v roce 2001 přitom bylo v Česku distribuováno 1,7 miliardy letáků. Celkové náklady na výrobu a distribuci letáků předloni v Česku činily osm až deset miliard korun. Z této částky na samotnou distribuci letáků připadla zhruba jedna miliarda korun.

 

Distributoři reklamních letáků tvrdí, že doručitelnost letáků je minimálně 90 procent. U některých firem ale tento ukazatel podle odhadu odborníků činí pouze 30 procent z objednaných letáků, což výrazně snižuje efektivitu tohoto reklamního nástroje obchodníků.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK