"Z hlediska čisté absurdnosti byla vítězná absurdita zvolena dobře, ale z hlediska náročnosti administrativy jsou horší věci. Toto stejně nikdo nedodržuje," řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Ten za absolutní nesmysl považuji knihu jízd. "Je to zbytečné papírování, které beztak většina podnikatelů různými způsoby obchází. Připravujeme proto návrh, který dosavadní praxi změní," dodal.
Vedení knihy jízd se v soutěži umístilo na druhém místě. Na třetím skončila povinnost při změně předmětu podnikání, sídla nebo například statutárního zástupce zanést tyto údaje do živnostenského registru, obchodního rejstříku a registru daní. Není přitom jedno, který úřad podnikatel navštíví nejdříve. Třeba finanční úřad prý aktualizované údaje nepředá nikam.
Přestože se zákon o odpadech nevztahuje na vytěžené zeminy, které vyhovují limitům znečištění, v důsledku neexistence vyhlášky musí podnikatelé i občané nakládat s veškerou zeminu jako s odpadem. Musí tak zaplatit skládkovné a navíc si kvůli převozu zeminy vyřídit povolení pro zacházení s odpady, nebo si najmout specializovanou firmu. "Přestože je zemina ekologicky čistá, musíme ji uložit na skládku. Pokud tak neučiníme, vystavujeme se obrovským sankčním poplatkům," napsal navrhovatel vítězné absurdity.
Cílem ankety Absurdita roku je na nesmysly upozornit a dožadovat se jejich odstranění. Říman připomněl, že loňská absurdita roku stejně jako další dvě ze sedmi navržených již v zákoně nejsou. Loni získala nechvalné prvenství povinnost podnikatele nahlásit tři dny dopředu živnostenskému úřadu v místě, kde má svou trvalou provozovnu, záměr jet se stánkem na výstavu nebo pouť. Podnikatel měl také oznámit ukončení cesty a tím i zavření dočasné provozovny.
Letošní druhý ročník ankety Absurdita roku byl vyhlášen při příležitosti zahájení podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2008 a Makro Živnostník roku 2008, určených na podporu malého a středního podnikání. Od dubna do října zaslali podnikatelé kolem stovky námětů, ze kterých bylo vybráno sedm nejzajímavějších kandidátů. Od 22. října do 3. listopadu hlasovali občané i podnikatelé prostřednictvím internetových stránek.