"Dalo se očekávat, že události posledních týdnů a měsíců ve světové ekonomice budou mít dopad i na očekávání českých exportérů, nicméně tak hluboký propad exportního sebevědomí jsme přeci jen nečekali," řekl dnes novinářům obchodní ředitel DHL Express v ČR Luděk Drnec. Dodal, že dvě pětiny exportních podniků očekávají kvůli zpomalení světové ekonomiky krachy mezi svými zákazníky a dodavateli. Opačného názoru je 54 procent účastníků průzkumu.
Index exportního sebevědomí, který vyjadřuje rozdíl mezi procentem kladných a záporných odpovědí, pro následujících 12 měsíců činí 20. Je to nejnižší hodnota za celou dobu existence Exportního průzkumu DHL, který byl zahájen v roce 1999. "Pokles exportního sebevědomí, v indexu o rekordních 29 bodů, je skutečně významný. Naznačuje vážnost situace a očekávání přelití současné finanční krize do krize hospodářské," podotkl ředitel GfK Praha Ondřej Tomas.
Zhruba 35 procent firem uvedlo, že jejich ekonomická situace je horší než loni na podzim, kdy se takto vyjádřilo 11 procent vývozců. Zhruba třetina exportérů ji hodnotí stejně a 28 procent oslovených podniků uvedlo, že jsou na tom lépe. Největší exportní příležitosti firmy do budoucna vidí v Rusku, Německu a dalších zemích EU.
Většina českých exportérů (74 procent) míní, že vláda by měla co nejrychleji oznámit přijetí eura. Opačný názor zastává 21 procent respondentů. "Dopady posílení koruny vůči euru mají naši exportéři dobře kvantifikovány a můžeme hovořit o kumulovaných ztrátách v řádu miliard korun. Navíc potenciál tyto ztráty dále korigovat zvyšováním produktivity práce je již velmi malý a české zboží se tak stává neprodejné," upozornil Drnec.
Pokles exportu kvůli slábnoucí poptávce v zahraničí očekávají také analytici. "Další měsíce už nejspíše přinesou další horší výsledky obchodu. Slabá zahraniční poptávka bude ještě slabší, takže exportní příležitosti už zdaleka nebudou tak velké jako dosud," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Důvodem přitom podle něj není ani tak silná orientace na automobilový průmysl, jako spíše celkové zaměření na západoevropský trh, který se potýká s recesí.