Pro plán německého ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho hlasovala nejtěsnější většina 35 z 69 zákonodárců. Až do poslední chvíle přitom byl souhlas Spolkové rady nejistý. Kdyby zvýšení mýtného neprošlo, chyběla by Tiefenseemu příští rok zhruba miliarda eur na projekty v dopravní infrastruktuře.
Proti zvýšení mýtného měli námitky například zástupci Severního Porýní-Vestfálska, Dolního Saska a Bádenska-Württemberska. Bavorsko chtělo dosáhnout odkladu zvýšení mýtného do roku 2010.
Hlavními odpůrci změny jsou liberální svobodní demokraté (FDP), kteří se obávají neúměrného zatížení malých a středně velkých spedičních společností. Spolkové země požadovaly také výraznější zvýšení investic do dopravy v návaznosti na zdražení mýtného.
Na základních parametrech návrhu se však zemští ministři shodli už počátkem října. Výrazně se mýtné zvýší pro automobily, které zatěžují ovzduší nejvíce, ale také pro tři nebo čtyři roky staré kamiony s vyššími hodnotami emisí.
Loni spolková vláda na mýtném vybrala 3,4 miliardy eur.