Vrchlabí hrozí při zastavení investic Škody milionové ztráty

07.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vrchlabí (Trutnovsko) 7. listopadu (ČTK) - Městu Vrchlabí hrozí, že v případě zastavení investic do tamního závodu Škody Auto přijdou vniveč jeho milionové výdaje související s projektem velké modernizace závodu. Dnes to řekl vrchlabský starosta Jan Sobotka. Region by se podle něj nemusel dočkat ani stomilionových investic státu a kraje do oprav silnic, které jsou na investici Škody navázány.

Koncern Volkswagen, kterému Škoda patří, nyní rozhodl, že původně plánovaná výroba malého vozu Up! ve Vrchlabí nebude, informoval dnes Boleslavský deník. Výroba malého a levného vozu měla závodu zajistit práci na řadu let dopředu. Důvodem zamítnutí výroby vozu Up! jsou podle mluvčího koncernu Volkswagen Christopha Adomata především měnová rizika spojená s českou korunou.

"Bereme to jako fakt a nic jiného nám nezbývá. Pro závod ve Vrchlabí se tím nic nemění," řekl dnes mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Odboráři s rozhodnutím koncernu nesouhlasí a budou požadovat vytížení Vrchlabí navrácením produkce nové octavie z Bratislavy. Převod výroby ze Slovenska nyní není aktuální, řekl dnes Černý. Nyní vrchlabský závod vyrábí různé modely octavií.

Podle náměstka hradeckého hejtmana Helmuta Dohnálka vrchlabský závod pouze přišel o výrobu určitého modelu a záměr miliardových investic do modernizace závodu prý nepadl. "Není důvod k panice. Škoda má pro vrchlabský závod v záloze jiné modely a alternativy výroby," řekl Dohnálek. Dodal, že vládní usnesení o podpoře regionů se závody automobilky v objemu 1,4 miliardy korun stále platí a kraj na přípravě svých investic dál pracuje.

Platnost vládní podpory potvrdila i Škoda Auto. "Memorandum mezi Škodou Auto a českou vládou ohledně podpory infrastruktury v okolí našich závodů nebylo navázáno na jeden konkrétní projekt," uvedla automobilka.

Podle starosty Sobotky město již například kvůli investici Škody přijalo nový územní plán a vykoupilo pozemky pro nový fotbalový stadion, protože ten starý má ustoupit výstavbě automobilky. "V rámci zóny pro Škodu se řešila i protipovodňová opatření a chystaly se projekty logistických parků v okruhu 30 kilometrů od Vrchlabí. Automobilce jsme se snažili co nejvíce vyjít vstříc," řekl Sobotka. Investice z veřejných peněz do rozpadajících se silnic měla podle Sobotky výrazně pomoci celému regionu, zejména v oblasti podpory cestovního ruchu.

Záměr modernizace vrchlabského závodu Škoda Auto oznámila loni v září s tím, že z něj chce vytvořit plnohodnotný závod pro výrobu a montáž aut. Spuštění investic podmiňovala souhlasem mateřského koncernu Volkswagen. Podle studie EIA k rozšíření závodu by měla kapacita montáže ve Vrchlabí vzrůst ze 400 na 1000 vozů denně. Počet zaměstnanců by se měl zvýšit až dvojnásobně na 3000 lidí. Tyto plány však automobilka zveřejnila ještě před krizí, která v posledních měsících postihla celý automobilový průmysl. Firma kvůli tomu naplánovala několik odstávek výroby. Dá se proto předpokládat, že recese rozšiřování kapacity ve Vrchlabí minimálně zpomalí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK