Hyundai v Nošovicích vyrobí v příštím roce 185.000 aut

10.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nošovice (Frýdecko-Místecko) 10. listopadu (ČTK) - Automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), která dnes v Nošovicích na Frýdecko-Místecku oficiálně zahájila sériovou výrobu osobních aut, plánuje v příštím roce vyrobit 185.000 vozidel. Výrobní kapacita továrny je nyní 200.000 vozidel ročně. Nižší produkce v příštím roce nesouvisí se světovou finanční krizí, ale s postupným náběhem výroby. Novinářům to dnes řekli představitelé firmy. Výstavbu první evropské automobilky Hyundai provázely problémy, firma při ní vícekrát porušila stavební zákon.

"Výrobu jsme zahájili sedm měsíců po dokončení stavební části. Na listopad a prosinec máme potvrzené objednávky na 14.000 vozů. Teď vyrábíme sériově asi týden, a s tím, jak rozjedeme druhou směnu v prvním kvartále příštího roku, celkově plánujeme v příštím roce vyrobit 185.000 aut," uvedl prezident nošovické automobilky HMMC Kim Ok-čo. Podle původních informací měla nošovická továrna do konce roku vyrobit 18.000 vozů. Mluvčí firmy Petr Vaněk ale dnes přiznal, že vyšší údaj odpovídá původním předpokladům, podle kterých firma plánovala začít výrobu o měsíc dříve, tedy na přelomu září a října. Pro dřívější výrobu ale ještě firma neměla povolení pro zahájení výroby automobilů.

Oficiální výrobu vozidel Hyundai dnes v montážní hale odstartoval zvuk slavnostních fanfár a potlesk zaměstnanců. Jedno auto se v Nošovicích vyrobí podle mluvčího za 20 až 22 hodin.

Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana je Hyundai tak velká investice a významná produkce, že po najetí na plnou kapacitu 300.000 vozů ročně bude mít vliv na HDP ve výši kolem jednoho procenta ročně a plusové saldo do obchodní bilance ve výši asi 50 miliard ročně. "Česká republika najetím Hyundaie převezme po Slovensku pomyslnou první příčku, co se týče produkce ve výrobě automobilů na jednoho obyvatele ve výši skoro 130 vozů," uvedl na tiskové konferenci Říman.

Dosluhující hejtman Evžen Tošenovský vyjádřil naději, že místní lidé po čase zapomenou na nepříjemné období výstavby. "Největší problém bylo majetkově scelit území, to bylo to nejhorší. Určitě bychom mohli hledat mnohem lepší umístění. Tady to ale není podhůří, je to průmyslová část od samého začátku. Trochu se usmívám, že nikdo nebojoval v dobách socialistických proti pivovaru Radegast, který byl brutálně vržen do Nošovic a má mnohem větší vliv," řekl novinářům Tošenovský.

Podle šéfa automobilky by světová finanční krize neměla výrobu závodu výrazně ovlivnit. Porušování stavebního zákona při výstavbě, za které automobilku kritizují ekologové, pak Kim Ok-čo zdůvodnil zdokonalováním projektové dokumentace. "Původní plán souvisel s dokumentací, která pocházela z roku 2005. Později došlo ke zdokonalení projektu s úmyslem ušetřit náklady. Změny se ale týkaly minima hal, realizovali jsme to zlepšení, což se dostalo do konfliktu se stavebním zákonem," uvedl.

Podle občanského sdružení Ekologický právní servis Hyundai stavěl v rozporu se stavebním povolením více než 20 stavebních objektů. Firma například zahájila stavbu dešťové kanalizace v rozporu se zákonem a pokusila se instalovat nevhodnou technologii. Za porušení zákona firma dostala od stavebního úřadu zatím tři pokuty za celkem dva miliony korun.

Výstavba továrny v Nošovicích začala loni v březnu a měla by přijít na zhruba 1,1 miliardy eur (přes 28 miliard korun). Automobilka nyní zaměstnává kolem 1800 lidí, převážně ze severu Moravy. Na konci letošního roku plánuje 2200 zaměstnanců. Pro výrobu 300.000 aut v roce 2012 bude potřebovat 3400 lidí.

Hyundai Motor je největším výrobcem automobilů v Koreji a šestou největší automobilkou na světě podle objemu prodeje. "Prodejní plán pro rok 2010 a 2011 je šest milionů aut z toho polovina bude vyrobena v Koreji, zbytek v ostatních výrobních závodech. Plná kapacita našeho závodu bude 300.000 vozů, což bude představovat jednu dvacetinu z celkového objemu výroby. S ohledem na celosvětovou krizi jsem přesvědčen, že prodej velkých aut bude stagnovat a prodej malých a středních aut půjde nahoru," dodal Kim Ok-čo. V celkové struktuře vozů Hyundai podle něj malá a střední auta představují 65 procent objemu prodaných aut.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK