Průzkum: Češi budou při vánočních nákupech opatrní

12.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. listopadu (ČTK) - Češi letos budou při vánočních nákupech zřejmě více opatrní a nebudou utrácet za dárky a pochutiny na vánoční stůl s takovou vervou jako v předešlých letech. Přesto by se ale výdaje tuzemských domácností za vánoční dárky a potraviny měly ve srovnání s loňským rokem zvýšit o 0,4 procenta. Vyplývá to průzkumu poradenské společnosti Deloitte, který mapoval očekávání vánočních výdajů v 16 evropských zemích.

"Obyvatelé ČR budou před letošními vánočními svátky častěji zvažovat, kolik utratí za dárky. Zdrženlivost Čechů v utrácení souvisí podle studie hlavně s vyššími cenami potravin a zčásti také se zdražením energií," uvedla dnes společnost Deloitte v tiskové zprávě zaslané ČTK.

Nakoupit více dárků než loni plánuje zhruba třetina Čechů. V loňském průzkumu přitom uvažovala o zvýšení výdajů před Vánocemi téměř polovina českých respondentů. "Celkově by však letošní české Vánoce mohly být zhruba stejně štědré nebo dokonce o málo bohatší než loni. Průzkum napovídá, že výdaje domácností za dárky a potraviny by se měly v průměru zvýšit o 0,4 procenta oproti loňskému roku," stojí ve zprávě firmy Deloitte.

Zhruba čtvrtina Čechů už ale podle průzkumu pociťuje, že na jejich peněženky doléhá finanční krize. Zhruba polovina dotázaných z ČR očekává příští rok zhoršení stavu ekonomiky a zároveň si myslí, že se oproti přecházejícímu roku zmenší jejich kupní síla. Odborníci z firmy Deloitte proto míní, že lidé budou letos při vánočních nákupech zřejmě častěji zvažovat, který dárek a za kolik peněz pořídí, přičemž více než třetina Čechů si stanoví pro nákup dárků pevný rozpočet. Důležitou roli při výběru vánočních dárků a potravin prý sehrají slevy.

"Aby čeští obchodníci dosáhli svých cílů, musejí se soustředit na zvláštní předvánoční cenové nabídky praktického zboží a nezapomínat ani na povánoční akce. Větší zájem než loni bude zřejmě o nakupování přes internet, který umožňuje snadné porovnávání cen," upozornil Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

Češi podle průzkumu zatím ale nejsou až takoví pesimisté jako obyvatelé západoevropských zemí, kteří citlivěji vnímají špatné ekonomické zprávy z posledních měsíců. "Například Němci počítají před koncem roku s poklesem výdajů na dárky a potraviny o 4,4 procenta a ve Francii nebo Itálii bude nadílka ještě chudší," upozornil průzkum.

Obchodníci v západní Evropě tak mohou letos očekávat nižší vánoční tržby než v posledních letech. "Nicméně hlavně východoevropané zůstávají celkem optimističtí, finanční krizi si zatím tolik nepřipouštějí," poznamenal Tesař. Například na Ukrajině se podle průzkumu chystá více utrácet před letošními vánočními svátky až 70 procent lidí.

Češi již začali při nákupech šetřit a letos v srpnu utratili v obchodech méně peněz za potraviny i nepotravinářské zboží než ve stejném měsíci o rok dříve. Důvodem nižších útrat je podle analytiků letošní vysoká inflace a nejistota okolo situace na světových finančních trzích.

Obchodníci zatím zůstávají klidní. "Nechci to dramatizovat, protože v srpnu bylo o dva pracovní dny méně. Také jsou dohady, že lidé už možná šetří na Vánoce. Jsem přesvědčený, že vánoční tržby budou opět bohaté. Neříkám, že budou rekordní, ale velké budou," míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka. Jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek podotkl, že v tržbách se mohl projevit například pokles cen mléčných výrobků, které ve srovnání s loňskem zlevnily, avšak lidé jich nakupují pořád stejné množství.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po vánočních svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK