Záměrem drah je zlepšit spojení mezi Prahou a největším středočeským městem a přilákat tak více cestujících, kteří nyní využívají automobily či autobusy. Jednou z novinek je proto zavedení takzvané taktové dopravy, kdy mezi oběma městy bude jezdit rychlý spoj s minimem zastávek každou hodinu vždy ve stejnou minutu. Se stejnou frekvencí pojedou také osobní vlaky.
Současně se změnou jízdního řádu 14. prosince zmizí z kladenské tratě po téměř 30 letech staré "motoráky" a na osobních vlacích je nahradí jejich modernizované verze s označením Regionova. Na rychlíky nasadí dráhy modernizované vagony české výroby, na příští rok se však uvažuje o pronájmu zcela nových souprav od zahraničního výrobce.
Navrhované změny souvisejí s chystaným obnovením zašlé slávy trati Praha - Kladno - Rakovník. Kromě rychlých spojů z metropole do Kladna dráhy zvýší frekvenci rychlíků Praha - Rakovník, které od prosince pojedou v dvouhodinovém taktu.
Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20.000 lidí, železniční spojení přitom většinou zajišťují osobní vlaky, které jedou 30kilometrovou trasu téměř hodinu.
"My jsme jako dopravce závislí na tom, jaké stát nabízí koleje," upozornil mluvčí drah Ondřej Kubala na skutečnost, že do Kladna vede pouze jednokolejná dráha. Zvýšení počtu vlaků a omezení jejich zastavení je podle něj jednou z mála možností drah, jak spojení do Kladna zlepšit.
Radikální zlepšení by mělo přijít s novou rychlodráhou, která se plánuje z centra Prahy přes letiště v Ruzyni do Kladna. První cestující by se po ní mohli svézt koncem roku 2013.