"V průběhu roku 2009 by mohla na české tratě vyjet vozidla, které žádný český výrobce zatím neumí nabídnout," řekl Schmidt. Půjde zřejmě o ucelené průchozí jednotky pro 100 až 120 cestujících. Návrh na vypsání tendru musí ještě posoudit a definitivně schválit nejvyšší orgány společnosti, představenstvo a dozorčí rada.
Přesný počet poptávaných vlaků ani orientační cenu za pronájem dráhy nezveřejnily. Podle Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení ČD cena vzejde z tendru. Šťáhlavský nepředpokládá, že se do soutěže přihlásí přímo výrobci či jiní dopravci, neboť údajně nemají volných vlaků nazbyt. Vlaky tak nejspíš nabídnou specializované leasingové společnosti, které se pronájmem zabývají.
Pronájem je podle zástupců drah rychlejší cestou k novým vozům než nákup přímo od výrobce. Jak uvedl Šťáhlavský, výsledek transakce může nabýt nejrůznějších podob. Tendr může skončit například pronájmem jednotek na dva či tři roky nebo dlouhodobým leasingem, na jehož konci bude převedení vlaků do vlastnictví drah.
Nové jednotky chybí drahám především na rychlíkových spojích, které vedou po neelektrifikovaných tratích. Nedostatek vozů se snaží podnik řešit také rekonstrukcí starých souprav. Nové jednotky budou zřejmě jezdit na nově zavedených rychlících z Prahy do Rakovníka nebo z Prahy přes Písek do Českých Budějovic.
V úvahu připadají například jednotky Desiro od společnosti Siemens, které již na některých regionálních tratích v česko-německém pohraničí jezdí.