Příští rok se řidičům otevře 53 km nových dálnic

17.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. listopadu (ČTK) - Příští rok se řidičům otevře 53 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, přičemž nejdelší úseky budou zprovozněny na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou. Letos přibylo nebo ještě přibude 47 kilometrů. Vyplývá to z materiálů Ředitelství silnic a dálnic. Naopak rozpočet na výstavbu a údržbu dálnic na příští rok je zatím nižší než letos.

Dálniční výstavba nyní zažívá v České republice nebývalý rozvoj. "Celkem je ve výstavbě 214 kilometrů dálnic, což nemá v minulosti obdoby," uvedl zástupce ŘSD Jan Hoření. Kromě D1 směrem do Polska se staví především dálniční obchvat kolem Prahy, karlovarská rychlostní silnice R6 nebo jihočeská dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.

V letošním plánu "stříhání pásek" na dálnicích zbývá téměř patnáctikilometrový úsek D1 z Lipníka nad Bečvou do Bělotína, dvoukilometrové dálniční napojení R48 tamtéž, těsně před Vánocemi bude zprovozněných deset kilometrů z Prahy do Pavlova na karlovarské silnici R6. Příští rok se otevřou první nové dálniční úseky v září na R6 a chomutovské R7.

Otázkou zůstává financování výstavby dalších kilometrů příští rok a dále v budoucnu. Prozatím je v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno na dálnice a rychlostní silnice 23 miliard korun, což je o 11 miliard méně, než činil letošní rozpočet. Ten se navíc v průběhu roku navýšil téměř na 40 miliard korun, skutečně se zatím vyplatilo 17 miliard.

Jak ČTK řekl náměstek ředitele fondu Jiří Novák, rozpočet na příští rok se v průběhu roku s největší pravděpodobností zvýší. Prostředky fondu lze totiž bez omezení převádět z roku na rok. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače je již jisté, že do příštího roku se převede zhruba deset miliard korun.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic financují z velké části fondy Evropské unie. Rozpočet SFDI počítá příští rok s 36 miliardami Kč z EU, tedy zhruba o čtyři miliardy více než letos. Naopak český stát svůj příspěvek do fondu oproti letošku výrazně omezí, ze 45 na méně než 38 miliard Kč. To může ohrozit některé stavby, například údržbu mostů.

Česká republika má nyní přes 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, což je zhruba polovina plánované základní dálniční sítě. Ta by mohla být podle odhadů ŘSD hotova kolem roku 2020.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK