Podle deníku Financial Times a několika dalších evropských listů má být poskytnutí půjčky součástí návrhu, v němž Brusel představí nástroje pro oživení průmyslu.
Čtyřicetimiliardová půjčka ale není na evropské politické scéně novinkou. Sdružení automobilek ACEA své nároky zveřejnilo již na začátku října a od té doby výrobci o půjčce jednají nejen s Evropskou komisí, ale i s členskými státy EU. ACEA považuje poskytnutí úvěru za naprosto nutné, aby evropské automobilky mohly zůstat konkurenceschopné a zároveň mohly plnit náročné ekologické cíle, na nichž by se měla v blízké budoucnosti dohodnout celá EU.
Pokud by unie nakonec automobilkám pomoc poskytla, bude zhruba dvakrát vyšší než pomoc, kterou chtějí svým výrobcům automobilů poskytnout Spojené státy. Americký Kongres v současnosti připravuje pro automobilky záchranný balík v hodnotě 25 miliard dolarů, EU ovšem podrobně sleduje jakou bude mít pomoc podobu. Pokud by šlo o nezákonnou státní pomoc, je připravena se obrátit na Světovou obchodní organizaci (WTO).
Problémy v současnosti trápí především americký automobilový gigant General Motors. Potíže má ovšem i jeho evropská divize, do níž se řadí zejména německá automobilka Opel. Ta v současnosti žádá německou vládu, zda by jí neposkytla záruky na úvěr ve výši zhruba jedné miliardy eur.
General Motors přitom nedávno oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů. Její konkurent Ford ohlásil ztrátu 129 milionů dolarů. Ztráty obou firem sice meziročně klesly, podniky však vykázaly značný úbytek provozní hotovosti. Generální ředitel GM Rick Wagoner uvedl, že vláda sice provedla důležité kroky pro stabilizaci ekonomiky, ale musí učinit ještě více, aby pomohla automobilovému průmyslu.