Uzavření smlouvy potvrdilo ministerstvo obrany. "Bude se to týkat celkem čtyřiadvaceti L-159, které provozujeme," řekl Petr Sýkora z ministerstva. Dodal, že půjde o poskytování veškerých pozáručních oprav a technické podpory včetně pozemního zabezpečení. Hodnotu zakázky nechtěl Sýkora komentovat. Podle něj se bude platit průběžně podle rozsahu oprav, dodávek dílů a podobně.
"Aero je dlouhodobým partnerem české armády, podporujeme letku L-159 na základě rámcové smlouvy podepsané před třemi roky," sdělila mluvčí firmy Zuzana Kučerová. Vzhledem k tomuto dřívějšímu kontraktu vznikají podle ní dílčí zakázky, jako byla například přestavba čtyř jednomístných L-159 na dvoumístné, které získala armáda loni.
Pro Aero je tato rámcová smlouva výhodná, protože platí až do roku 2030. V prosinci 2005 ji uzavřel tehdejší exministr obrany Karel Kühnl. A udělal to jen několik měsíců před privatizací firmy, kterou nakonec získala finanční skupina Penta. Krátce po odchodu z vlády přijal Kühnl nabídku Penty a stal se ve Vodochodech šéfem dozorčí rady. Z tohoto postu odešel až po kritice premiéra Mirka Topolánka, připomíná E15.
Armáda podle svého vyjádření nevypsala výběrové řízení proto, že Aero je jediným výrobcem L-159. Podle státních Leteckých opraven Malešice by mohl podnik dodávat jen některé přístroje; většina součástek L-159 - včetně motoru a avioniky - je totiž ze Spojených států. Stejně okrajově jako LOM by se mohlo podílet ještě několik firem - například dodavatel katapultovací sedačky Moravan Otrokovice.
Na celé zakázce je podle E15 neobvyklé, že ji nepodepíše nikdo z představitelů ministerstva obrany. Uzavře ji regionální akviziční pracoviště takzvaných společných sil v Olomouci.
Z téměř padesátimiliardového nákupu celkem 72 bojových letadel L-159 je v provozu jen třetina. Armáda mimo jiné platí každý měsíc šest milionů Aeru za uskladnění bitevníků, které nepoužívá. Ani jeden se zatím nepodařilo prodat, uzavřel deník.