Viktor Houška ze společnosti GE Money Multiservis dnes novinářům řekl, že čeští muži i ženy chtějí letos za vánoční dárky shodně utratit 7850 korun. Za dalších 3410 korun pak plánují nakoupit potraviny, nápoje, vánoční stromky a další vánoční zboží. Průměrná čtyřčlenná rodina tak na Vánoce utratí celkem zhruba 22.520 korun. Vánoční útraty Čechů jsou dvakrát vyšší, než jsou tyto výdaje například Lotyšů, Rumunů nebo Rusů.
Průzkum ale přinesl i méně příznivou zprávu pro tuzemské obchodníky. Třetina Čechů nakoupí nebo zvažuje nákup vánočních dárků v zahraničí, přičemž zájem o nákup v cizině mají hlavně mladší lidé do 29 let. "Důvodem jsou především nižší ceny některých výrobků," podotkl Houška, podle kterého lze za hranicemi výhodněji nakupit zejména elektroniku a oblečení.
Každý Čech na Vánoce obdaruje v průměru sedm blízkých osob. Průměrná cena vánočních dárků na jednu osobu v ČR činí 1120 korun. Na vánoční svátky se Češi podle průzkumu připravují dlouho předem a šetří i několik měsíců na dárky, jejichž nákup pak financují především z úspor. "Tři z deseti dospělých letos plánují si na dárky půjčit. Nejčastěji přitom uvažují o krátkodobém úvěru z kreditní karty. Tu hodlá použít při nakupování téměř čtvrtina lidí. Dalších osm procent si chce sjednat spotřebitelskou půjčku," uvedl Houška.
Třetina Čechů začíná shánět vánoční dárky obvykle již měsíc před vánočními svátky. Muži ale často nechávají nákup dárků na poslední chvíli. Až na Štědrý den loni koupila poslední dárek téměř třetina českých mužů, zatímco u žen to bylo jen 16 procent. Nákup na Štědrý den přitom předem připouští pouze tři procenta mužů a jedno procento žen.
Češi se také chystají na tradiční povánoční a novoroční slevy, které hodlá využít 60 procent lidí, což je přibližně dvakrát více než v ostatních zemích, na které byl průzkumu zaměřen. "Podle našich zkušeností nechávají Češi na novoroční nákupy pořízení hodnotnějších věcí, jako bílá technika nebo elektronika," řekl Houška.
Podle průzkumu poradenské společnosti Deloitte budou letos Češi při vánočních nákupech zřejmě více opatrní a nebudou utrácet za dárky a pochutiny na vánoční stůl s takovou vervou jako v předešlých letech. "Obyvatelé ČR budou před letošními vánočními svátky častěji zvažovat, kolik utratí za dárky. Zdrženlivost Čechů v utrácení souvisí podle studie hlavně s vyššími cenami potravin a zčásti také se zdražením energií," uvedla společnost Deloitte v tiskové zprávě zaslané ČTK.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po vánočních svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje.