GRAND JOUR de CHAMPAGNE Prague 2008

18.11.2008 | , ConPro, s.r.o.
STYL/víno


perex-img Zdroj: Finance.cz

1322 lahví champagne z 20 domů, přes 900 hostů, 1600 kilogramů ledu, na 80 sommeliérů a 3 šéfkuchaři, 2 bankety, 1 velká a 5 tematických degustací, 1 golfový turnaj – takový byl druhý ročník Grand Jour de Champagne, který uzavřel 18. října 2008 své brány.

Clipboard03_12.jpg1322 lahví champagne z 20 domů, přes 900 hostů, 1600 kilogramů ledu, na 80 sommeliérů a 3 šéfkuchaři, 2 bankety, 1 velká a 5 tematických degustací, 1 golfový turnaj – takový byl druhý ročník Grand Jour de Champagne, který uzavřel 18. října 2008 své brány. Nejen zajímavá čísla, ale také účast celé řady zahraničních účastníků v čele s Richardem Juhlinem, světoznámým sommeliérským guru vín z kraje Champagne, podtrhla mimořádný úspěch této jedinečné oslavy champagne a „haut gastronomie.“ Důležitost akce a její význam pro rozvoj česko – francouzských vztahů podpořila i záštita oficiálního partnera Maison de la France. 

Clipboard04_9.jpgRichard Juhlin zahájil program Grand Jour de Champagne degustací „Silent tasting,“ na které představil osm prestige cuvée i svou novou publikaci Champagne Guide 2009.  „Jsem velmi hrdý na to, že jsem se opět stal patronem festivalu Grand Jour de Champagne, který díky svému bohatému a velkorysému programu, fantastickým kuchařům a sommeliérům a dokonalé organizaci je skutečně světově unikátní. Praha, město v srdci Evropy, si tím symbolicky připsala ke svému věhlasu i mimořádnou událost ze světa champagne.“

 

 Clipboard05_3.jpgGrand Jour de Champagne však představuje champagne i jako gastronomické víno. „Šampaňské a kvalitní gastronomie k sobě neodmyslitelně patří. Pro mne například kombinace králičího velnuté s vanilkou a lanýžem s champagne Blanc de Noirs byla prostě dokonalá,“ vyjádřil svůj postoj ke spojení champagne s gastronomíí Richard Juhlin. Champagne menu připravilo trio předních českých šéfkuchařů – Jiří Král, kapitán národního týmu kuchařů a šéfkuchař Francouzské restaurace Obecního domu, dále Ladislav Douša, šéfkuchař  restaurace v Holiday Inn, a do třetice Jiří Štift, který šéfuje kuchařskému týmu Atmosféra City Tower.

Velký zájem byl rovněž o prezentaci „Foie Gras a Champagne,“ která představila různá champagne v tradiční kombinaci. Foie gras dodal jeden z nejprestižnějších výrobců, štrasburská firma Edouard Artzner. Jedním z vrcholů druhého ročníku byla vertikální degustace prestige cuvée Mailly Grand Cru „Les Échansons“ ročníků 1982 (poslední láhve), 88, 95, 96 a 98 doplněná kaviárem.

Clipboard06_3.jpgSoučástí programu byla mimo jiné i zvláštní degustace překvapivé kombinace champagne a doutníků pod vedením mistra světa Habanossommeliéra Ivo Dvořáka.

Program druhého dne byl zahájen tzv. Hlavní degustací, která se stala opravdovou přehlídkou vín z kraje Champagne. Hostům se představily malé rodinné firmy, které vyrábějí pouze desítky tisíc lahví, i velcí producenti s miliony lahví produkce. Návštěvníci měli možnost okusit hned několik novinek a raritních vín.

Champagne dům de Venoge představil zcela nové prestige cuvée – ročníkové rosé extra brut Louis XV. 2002 a Mailly Grand Cru nabídl unikátní cuvée Exceptión Blanche – Blanc de Blancs 1999, grand cru z Avize a Mailly.

Mezi další champagne domy představené na Grand Jour de Champagne 2008 se řadí – Barnaut, Boizel, Cattier, Diebolt Vallois, Nicolas Feuillatte, Gardet, Gimmonet, Delamotte, Jacquart, Pol Roger, Roederer, Taittinger a další.

Pro opravdové znalce byla připravena prezentace raritních starých champagne se širokou nabídkou zcela výjimečných ročníků. Společnost Trésor de Champagne, která patří do skupiny House Champagne Épernay – Prague, vlastní dle slov svého presidenta pana Erica Maillota sklep jak v Épernay, srdci Champagne, tak v Praze, srdci Evropy (mimochodem prý jeden z největších sklepů vysokých ročníků). Vysoké ročníky tichých vín v této souvislosti představil další partner Grand Jour firma Merlot d´Or.

Clipboard07_1.jpgPan Eric Maillot vyslovil pochvalu druhému ročníku Grand Jour de Champagne slovy: „Byl to skvěle připravený svátek champagne, který přesahuje rámec České republiky a jejího trhu a jsem přesvědčen, že se stane cílem milovníků champagne z celé Evropy a tato přehlídka tak přispěje ke zvýšení obliby nejen vín, ale i kraje Champagne.“ 

Celkovou exkluzivitu a noblesu Grand Jour  podtrhla i řada společností, které představily své produkty. Hosté mohli získat informace k zájezdům Travel de Champagne, ochutnat čerstvého lososa od společnosti Lars Jakobsen, remešské biscuits od Fossiér nebo okusit pralinky přímo z rukou "Artisan Chocolatier" pana Frodefonta, majitele remešské čokoládové manufaktury Déléans. Pozornosti se těšilo také sklo od společnosti Schott Zwiesel, Cognac Voyer aj.  Velmi zajímavá byla prezentace firmy Gaggenau, výrobce skutečně exkluzívních kuchyňských přístrojů a vinoték.

Clipboard08.jpgGrand Jour de champagne byl zakončen poslední den golfovým turnajem „Hästens Golf & Champagne Trophy 2008“ v partnerském Golf klubu v Hostivaři. Každá z devíti jamek „patřila“ jednomu domu. Hráči povinně degustovali a zároveň hráli o champagne dané jamky, turnaj měl tedy 9 vítězů. Luxusní zážitek připravila společnost Lars Jakobsen v podobě dvou čerstvě vylovených tuňáků, ze kterých pak šéfkuchaři Francouzské restaurace přímo na místě připravili steaky a sushi. A hádejte, co se pilo? Ano, champagne ovšem pouze z lahví Jeroboam. Krásný a symbolický závěr Grand Jour de champagne!!! 

Clipboard09.jpg

 Grand Jour de Champagne by nebyl dokonalou událostí, kdyby se nekonal v prostředí pro champagne jako stvořeném a kdyby program nebyl provázen slovem elegantního a znalého moderátora. Obecní dům v Praze dodal kouzlo každému okamžiku a slova zkušeného moderátora Libora Boučka, milovníka champagne, s lehkostí provedla hosty celým programem.

Spojení lahodné noblesy, kterou champagne skýtá, s neopakovatelnou krásou Obecního domu charakterizoval Jindřich Schenk, náměstek generálního ředitele Obecního domu, slovy: „Myslím si, že šampaňské víno si nemůže představit v Praze důstojnější budovu pro svou prezentaci a naopak. Nazval bych to harmonické souznění vkusu.  Jsme velice potěšeni, že si Grand Jour de Champagne vybral právě nás. Ostatně je tu i jistá spojitost - Alfons Mucha, který se podílel na výzdobě Obecního domu, navrhoval svého času i plakáty určené k propagaci champagne.“ 

Clipboard10.jpgA jak vnímá svátek champagne Libor Bouček? „Už druhý rok mi bylo ctí spolupodílet se na přípravě a realizaci Grand Jour de Champagne. Šampaňské jsem si oblíbil již před pár lety, ale až díky panu Balíkovi a Grand Jour se mi podařilo objevovat všechna jeho tajemství a ochutnat opravdové skvosty. Sami Francouzi považují tato pražská setkání za největší světovou gastronomickou událost svého druhu, a tak doufám, že má díky Grand Jour Česká republika jasnou pozici na kulinářské mapě světa. A navíc tolik šampaňského na jednom místě je radostné a někdy i obtížné zvládnout…minimálně motoricky,“ říká sympatický moderátor.

 
A na závěr slova zástupců champagne domů na adresu Grand Jour de Champagne.
Jean Francois Préau reprezentující značku Mailly Grand Cru s přesvědčením prohlásil: „Je to festival champagne, který nemá na celém světě obdoby! Blahopřeji jeho organizátorům k výjimečnému výkonu. Jsem rád, že je podpořena snaha champagne domů představit champagne jako gastronomické víno, celý svět je považuje především za víno aperitivní. Děkuji za pohostinnost a vřelé přijetí.“

Již citovaný Eric Maillot reprezentující značku de Venoge charakterizoval rozdíl mezi champagne a dobrým šumivým vínem jednoznačně: „Rozdíl tkví především v tom, že champagne má možnost stárnout, je to v jeho jemnosti a samozřejmě roli hraje tradice. Vždyť mnohé champagne domy, de Venoge nevyjímaje, jsou starší než historie některých míst na světě, která produkují šumivá vína!“ Podotýká, že zvyk pít dobré šumivé víno je již jen krůček k tomu umět si vybrat dobré champagne a přijít mu na chuť. Právě proto, že skýtá něco navíc.

Festival „Grand Jour de Champagne Prague 2008“ se stal mimořádnou společenskou událostí, které se zúčastnila řada významných osobností. „Grand Jour de Champagne není pouhým představením champagne a gastronomických produktů, stal se i prezentací a oslavou francouzské kultury a celé Francie, zvláště pod záštitou Maison de la France. Velký dík patří partnerům a sponzorům, bez jejichž přispění by nebyl Grand Jour de Champagne tím, čím je. Na příští rok plánujeme rozšíření programu nejenom o nové domy a značky, ale chceme též zařadit bohatší kulturní program. To však do velké míry záleží na hlavním sponzoru – agentuře KREKOM, budu muset jejího majitele šikovně přesvědčit,“ dodává s úsměvem Ondřej Balík, majitel pořádajících společností KREKOM, s.r.o. a House Champagne Épernay-Prague.


Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/víno