Opel v pondělí oficiálně oznámil, že stát požádal o ručení v objemu přes miliardu eur v souvislosti s problémy jeho mateřské společnosti. Kancléřka Angela Merkelová po setkání s vedením firmy řekla, že vláda o případné pomoci rozhodne do Vánoc. V Německu se úvahy o státní pomoci firmě staly hlavním tématem nejen ekonomického zpravodajství.
Nejmenovaný zdroj FAZ tvrdí, že ručení ve výši 1,8 miliardy eur by firma využila jen v nejhorším možném případě. Státní pomoc má zajistit dodržení investičních plánů automobilky na léta 2009 a 2010.
Focus Online tvrdí, že Opel má u vlastní mateřské společnosti z Detroitu pohledávku ve výši 2,4 miliardy eur. GM prý přislíbil, že jí pošle hotovost ve výši 600 milionů eur. Chybět bude právě 1,8 miliardy, vysvětluje server.
Vyjednávači ze spolkových ministerstev a jednotlivých spolkových zemí jsou přitom skeptičtí i ohledně příslibu 600 milionů eur ze strany GM, neboť americká společnost se potýká s miliardovými ztrátami.
Německá ministerstva financí a hospodářství mezitím pracují na "technických detailech" případné záruky státu. Jde hlavně o postavení ochranné stěny ("firewall") vůči mateřské firmě, tedy o to, jak zabránit tomu, aby stamiliony poskytnuté spolkovou vládou a německými zeměmi neodtekly při hrozícím krachu GM do Spojených států.
Kromě toho se musí spolková vláda a země dohodnout na rozložení podílu na poskytnutých zárukách. Podle Focusu by si je měly rozdělit půl napůl, přičemž ze spolkových zemí má největší podíl nést Hesensko, na jehož území se nachází sídlo a hlavní závod Opelu. V Rüsselsheimu se vyrábí i vlajková loď automobilky, Opel Insignia, jemuž shodou okolností v úterý udělila mezinárodní komise odborných novinářů prestižní titul Auto roku 2009.
Hesenská továrna je i díky nové Insignii jediným závodem, v němž firma neuvažuje o omezení týdenní pracovní doby. Ta by mohla být zkrácena z 35 na 30 hodin v Bochumi, Eisenachu či belgických Antverpách. V pobočce ve španělské Zaragoze se dokonce uvažuje o 28 hodinách práce v týdnu. "Připravujeme se na špatné časy a opravili jsme plán výroby na rok 2009 o deset procent směrem dolů," potvrdil šéf firmy Hans Demant. Příště by tak Opel měl vyrobit 1,5 milionu vozů místo dosavadních 1,7 milionu; ovšem prý bez nutnosti propouštění pracovníků.
Demant tvrdí, že samotný Opel, do něhož General Motors Corporation vstoupila už v roce 1929, v krizi není. "Problém máme jen ve spojení s naší americkou matkou," řekl v úterý stanici Bayerischer Rundfunk.
Mezitím ekonomové i politici uvažují o dalších alternativách, jak zajistit budoucnost Opelu. Hovoří se o částečném a dočasném zestátnění, "odtržení" firmy od GM nebo o "evropském řešení" - tedy poskytnutí pomoci z evropského ochranného štítu pro celou branži, jehož postavení z Německa prosazuje například ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier. Vedení Opelu jednoznačně zavrhuje variantu zestátnění.
S krizí se v současnosti potýká celý automobilový průmysl. Jenom v Evropě se v říjnu podle údajů evropského sdružení automobilek (ACEA) prodalo o 15 procent méně aut než ve stejném období loni. Celkový odbyt tak klesl už v šestém měsíci po sobě.