...potřebuje
* Debatuje se o návrhu Demokratů na balík 25 miliard USD
* EU o záchraně svých automobilek rovněž diskutuje
* Akcie GM, Fordu opět klesly
John Crawley a Kevin Drawbaugh
Šéfové amerických automobilek v úterý varovali Kongres, že se jejich odvětví pohybuje na pokraji zkázy, když žádali o záchranný balík v objemu 25 miliard dolarů navzdory odporu politiků k další státní pomoci v takovém rozsahu.
Slyšení přišlo ve chvíli, kdy vlády a podnikatelé na celém světě uvažují o tom, zda a jak by se měly vynaložit miliardy dolarů od daňových poplatníků na podporu churavějících automobilek.
Rick Wagoner, šéf General Motors <GM.N>, členům senátního výboru pro bankovnictví bez obalu řekl, proč přišel.
"Tady jde o mnohem více než jen o Detroit," řekl Wagoner. "V sázce je záchrana americké ekonomiky před katastrofálním kolapsem."
Demokraté den před slyšením navrhli poskytnout postiženému automobilovému sektoru záchranné úvěry za 25 miliard dolarů.
Slyšení se zúčastnili také Robert Nardelli za Chrysler, Alan Mulally za Ford Motor <F.N>, Ron Gettelfinger za odbory United Auto Workers, michiganská senátorka Debbie Stabenowová a ekonom Peter Morici.
Generální ředitelé poprvé potvrdili, kolik od vlády žádají. GM potřebuje 10 až 12 miliard dolarů, Ford zhruba 8 miliard a Chrysler 7 miliard.
Přijetí u zákonodárců bylo poněkud méně srdečné, než na jaké jsou velmi dobře placení kapitáni průmyslu zvyklí.
Republikánský senátor Richard Shelby z Alabamy označil automobilky za "zkrachovalé" a řekl, že by měly vyhlásit úpadek.
"Základním problémem Detroitu je, že jejich model podnikání má v globální ekonomice menší šanci na přežití než sněhová koule v pekle," řekl Lindsey Graham, republikánský senátor z Jižní Karolíny.
TLAK DOMA I V ZAHRANIČÍ
Akcie GM a Fordu v úterý opět klesly. GM ztratila za posledních 12 měsíců přes 90 procent hodnoty, Ford spadl o více než 80 procent.
Automobilový průmysl je pod tlakem také v Evropě.
Evropská unie zkoumá způsoby podpory pro své automobilky, přičemž evropský komisař pro otázky průmyslu Günter Verheugen naznačil podporu pro německou nabídku na pomoc pro Opel, jehož většinovým vlastníkem je GM.
Plán má ale také své kritiky.
Šéf Bank of America <BAC.N> Kenneth Lewis sice záchranu automobilek podpořil, ale řekl, že není nutné, aby přežila celá Velká trojka z Detroitu.
"Americké automobilky by měly zaprvé uznat, že jedna jaksi přebývá, a musí dojít ke konsolidaci," řekl Lewis na akci, již pořádal Detroit Economic Club.
Nejpravděpodobnější obětí by mohl být Chrysler, nyní ve vlastnictví firmy soukromého kapitálu Cerberus.
PRACOVNÍ MÍSTA V OHROŽENÍ
Senátní návrh by uvalil na sektor přísné podmínky, ale není jisté, zda by to stačilo na uspokojení kritiků.
"Detroitské trojce rychle dochází hotovost a vznáší se nad nimi žádost o ochranu před věřiteli podle článku 11," řekl Peter Morici, ekonom University of Maryland.
"Bylo by lepší je nechat, aby si tím procesem prošly a začaly znovu s novými pracovními smlouvami, menšími dluhy a posílením vedení."
Morici dodal, že "jestli jim teď dáte 25 miliard dolarů, vrátí se pro další".
Automobilky ale tvrdí, že jejich záchrana je odůvodněná, protože na nich závisí každé desáté pracovní místo v zemi.
GM, Chrysler a Ford zaměstnávají ve Spojených státech téměř 250.000 lidí a jejich zastánci uvádějí, že svou činností ovlivňují další více než 4 miliony zaměstnanců u dodavatelů, obchodníků a půjčoven.
Šíře jejich vlivu ale nezahrnuje pouze Spojené státy.
Pád i té nejmenší detroitské automobilky by jen v Kanadě vedl ke zrušení až 70.000 míst, řekl předák tamní centrály zaměstnanců automobilového průmyslu Ken Lewenza.
[WASHINGTON/Reuters/Finance.cz]