Šéf demokratické většiny v Senátu Harry Reid zrušil ve středu záměr hlasovat o návrhu, který měl vymezit na půjčky pro automobilky 25 miliard dolarů. Ty by šly ze 700 miliard dolarů na odkup bankovních podílů do státního majetku. Plán demokratů zamítla administrativa prezidenta Bushe a republikáni v Kongresu.
Před ekonomickou katastrofou varuje skupina senátorů za státy s továrnami automobilek, a to z obou politických stran, kteří se snaží navrhnout alternativní pomoc. Pokud by se podařilo návrh sestavit, podle Reida by se o něm hlasovalo v rámci opatření na rozšíření podpory v nezaměstnanosti. Reid ale připouští, že to nebude jednoduché.
Všechny strany cítí, že se nad záchranou pro automobilky stahují mraky. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová například vyzvala Kongres k zodpovědnosti za sektor, pokud odejde na dvouměsíční prázdniny, aniž by situaci v odvětví vyřešil.
Demokraté v Kongresu namítají, že ministerstvo financí má ve své pravomoci poskytnout automobilkám v nouzi pomoc. Proti tomu se ale postavila Bushova administrativa.
Šéfové General Motors, Fordu a Chrysleru během dvou dnů slyšení v Kongresu vykreslovali finanční pozici všech tří podniků černě. Varovali, že by kolaps celého odvětví mohl vést až ke ztrátě tří milionů míst.
Výrazný pokles prodeje a téměř zmrazený trh s úvěry vytáhly z rezerv koncernů za třetí čtvrtletí hotovost téměř 18 miliard dolarů. A Chrysler i GM opakují, že jejich kolaps může přijít během týdnů. Šéfové trojice koncernů navíc tvrdí, že bankrot jednoho z nich, stáhne s sebou minimálně jeden další.
Oponenti pomoci zase namítají, že kolosy stejně nepřežijí. "Bojím se, že si ty peníze vezmete a uděláte ta samá stupidní rozhodnutí, jaká jste dělali 25 let," citovala jednoho z kongresmanů během slyšení agentura AP.
Automobilky se potýkají s obrovskými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. General Motors ve třetím čtvrtletí prodělal 2,5 miliardy dolarů a Ford ohlásil ztrátu 129 milionů. Ztráty obou firem sice meziročně klesly, podniky však vykázaly značný úbytek provozní hotovosti.