ČOI plánuje celostátní kontrolu předváděcích akcí

20.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. listopadu (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) připravuje na příští rok celostátní kontrolu zaměřenou na reklamní předváděcí akce, které jsou populární zejména mezi důchodci. Řekl to mluvčí inspekce Marek Ženkl. Při nedávných kontrolách tohoto způsobu prodeje v Ústeckém a Libereckém kraji totiž inspektoři často odhalili různé prohřešky včetně používání zakázaných agresivních obchodních praktik.

"Celkem byla provedena kontrola 20 reklamních a předváděcích akcí. Z uvedeného počtu bylo zjištěno porušení zákona o ochraně spotřebitele ve 12 případech, což je 60 procent závadných kontrol," uvedla ČOI na svých internetových stránkách. Nejčastěji ČOI zjistila používání nekalých, klamavých a agresivních obchodních praktik. Inspektoři v 11 případech navrhli zahájení správního řízení s provinilými prodejci a jednomu z nich udělili blokovou pokutu 10.000 korun.

ČOI například zjistila, že někteří prodejci se na předváděcích akcích snaží obejít zákony. "Při uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem je prodávajícím občas do smlouvy zanesena informace, že si spotřebitel sjednal návštěvu za účelem objednávky, čímž dochází ze strany prodávajícího ke znemožnění vrácení zboží do zákonné lhůty 14 dnů," stojí ve zprávě ČOI.

Reklamních a předváděcích akcí se účastní zejména důchodci, kteří většinou nemají povědomí o právních následcích nerozvážně uzavřených kupních smluv. "Při prezentačních akcích je s nimi (spotřebiteli) manipulováno, a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody a slevy a v některých případech je na ně činěn i psychologický nátlak směřující k uzavření kupní smlouvy," uvedla ČOI.

Před nákupem na předváděcích akcích, na kterých jsou lidem nabízeny například hrnce, ložní soupravy či domácí elektrospotřebiče, varuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). "Mnohdy jsou lidem smlouvy o úvěru podstrkovány mezi dalšími papíry a lidé zmanipulovaní organizátory akce podepisují bezhlavě vše, co jim k podpisu předloží," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.

Dodala, že na podobných akcích se často prodává nepříliš kvalitní zboží, které je většinou předražené. "Spotřebitelé by si měli pamatovat, že od takových smluv mohou odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů po převzetí zboží," podotkla.

Pořádání reklamních a předváděcích akcí, které jsou často spojené se zájezdem, je výnosný byznys. Například společnost Beck International, která v tomto oboru již několik let podniká, vykázala od ledna 2006 do loňského listopadu tržby 1,05 miliardy korun a její obchodní marže za toto období činila 678 milionů korun. V účetních výkazech firma uvedla čistý zisk 18,3 milionu korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK