Americké automobilky se již dlouhou dobu potýkají s vysokými ztrátami a vládní pomoc by mohla být jejich jedinou záchranou před krachem. Šéfové těchto automobilek požadují od státu záchranný balík v hodnotě 25 miliard dolarů (přes půl bilionu Kč), schválení pomoci je však nejisté.
Demokratičtí předáci amerického Kongresu tento týden odložili hlasování o pomoci na začátek prosince a vyzvali automobilky k předložení plánů na využití státních prostředků pro stabilizaci odvětví. "Dokud nám neukážou plán, nemůžeme jim ukázat peníze," řekla předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová.
Evropské automobilky nyní žádají vlády členských zemí Evropské unie o zvýhodněné úvěry v celkové hodnotě 40 miliard eur (přes bilion korun). Půjčky by jim měly pomoci čelit poklesu prodeje a přizpůsobit se novým pravidlům, která je nutí snižovat u automobilů emise skleníkových plynů.
Státní pomoc by uvítali také například výrobci automobilů v Číně. Podpora by podle nich mohla mít formu dotací na technologický vývoj či lepší ochrany před zostřující se konkurencí.
Evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová dnes varovala před závody jednotlivých zemí v podpoře automobilového průmyslu. "Žádám všechny vlády, aby se vyhnuly nákladné pasti závodů v dotacích," řekla Kroesová. "Všichni jsme slyšeli výzvy k podpoře pro automobilový průmysl, zejména ve Francii, Německu a Spojených státech. Všechny vlády tomu musí odolat," dodala.
Za slabou poptávkou po automobilech stojí mimo jiné zhoršení přístupu k úvěrům a zpomalení ekonomického růstu v důsledku finanční krize. Prodej osobních a lehkých nákladních automobilů ve Spojených státech se za prvních deset měsíců letošního roku podle internetových stránek Ward's Auto meziročně snížil o téměř 15 procent na 11,56 milionu vozů. V celém letošním roce by měl prodej v USA podle prognózy výzkumné společnosti Global Insight klesnout o téměř 16 procent na 13,6 milionu z loňských 16,15 milionu vozů.
Poptávka po automobilech slábne rovněž v Evropě, kde prodej v období od ledna do října podle automobilové asociace ACEA meziročně klesl o pět procent na 12,85 milionu vozů. V Japonsku se prodej bez zahrnutí miniautomobilů ve stejném období snížil o tři procenta na 2,81 milionu vozů.
Poptávka navíc začíná zpomalovat také na rozvíjejících se trzích, kde se automobilky snaží kompenzovat slabý prodej v rozvinutých zemích. Například v Číně se prodej za prvních deset měsíců letošního roku zvýšil o 11 procent na 5,64 milionu vozů. V uplynulých třech letech přitom rostl minimálně o 20 procent ročně.