Nový jízdní řád zkracuje jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo pendolino.
Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Písek a Příbram. Dosud vlaky do jižních Čech jezdí přes Tábor. Důvodem zavedení alternativního spojení je výstavba koridoru na táborské trase, která způsobuje řadu výluk a zpoždění. Drahám kvůli tomu ubývají cestující. Motorový rychlík přes Příbram pojede zhruba tři hodiny.
Celkem dráhy budou od prosince vypravovat denně 7187 spojů, což je mírně méně než nyní. Počet ujetých kilometrů se ale zvýší. Za celou dobu platnosti nového jízdního řádu vlaky ČD ujedou téměř 125 milionů kilometrů, což je o 3,6 procenta více než letos. Je to dáno prodloužením některých tras.
V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy ČD byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.