Polovina EU podpořila obnovu autoparku pobídkami, ČR je nechystá

25.11.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. listopadu (ČTK) - Vyřazování starých automobilů a nákup nových v posledních 15 letech podpořila systémem pobídek polovina členských zemí EU. Česká republika mezi ně nepatří a ani v nejbližší době pobídky na obnovu parku osobních automobilů nechystá. Vyplývá to z dnešního vyjádření Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

"Ministerstvo průmyslu a obchodu nechystá systém pobídek, který by zvýhodňoval nákup nového auta," řekl ČTK mluvčí Tomáš Bartovský. Podle něj resort pouze připravil několik opatření, která mají podpořit export českých vývozců, kam patří i automobilky.

V Česku v současnosti jezdí kolem 4,4 milionu aut s průměrným stářím 14 let. Skladbu vozového parku vedle nízkého počtu vyřazovaných aut zhoršuje i neregulovaný dovoz ojetých vozů ze zahraničí.

Sdružení automobilového průmyslu podle ředitele Antonína Šípka letos vládě navrhovalo několik opatření, která by měla veřejnost motivovat k vyřazení neekologických vozů a nákupu nových aut. Navrhlo například systém podpor či úlev ve vazbě na plnění emisních limitů či stáří vozidel. Další možností bylo i zavedení odstupňovaného pojištění či možnost odpočtu DPH nebo plošné silniční daně.

Na výzvu zástupců automobilového průmyslu a dovozců aut reagovalo jen ministerstvo dopravy, které vytvořilo společnou pracovní skupinu k problematice dovozu ojetých aut. Skupina již svou činnost ukončila, ale výsledky dosud nezveřejnila. Od příštího roku Česko zavede poplatek až 10.000 korun za registraci vozidel neplnících emisní normy Euro 3 a vyšší. Poplatek se bude týkat registrací dovážených aut i prvních registrací při převodu vozu na nového majitele po tomto datu.

"Finanční recese a následné ochlazení ekonomického růstu vyžaduje účinné kroky k obnovení poptávky na trzích jednotlivých zemí, a tím k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví evropské ekonomiky - automobilového průmyslu," podotkl prezident sdružení Martin Jahn. Trvalé vyřazování neekologických vozidel by podle něj současně přispělo i ke snižování emisí oxidu uhličitého (CO2) a dalších škodlivin.

Časově ohraničené motivační pobídky již uplatnilo 13 členských zemí EU. Nejúspěšnější byla italská kampaň v letech 1997 až 1998, během které byly z provozu odstraněny dva miliony automobilů starších deseti let. Pobídka představovala 1000 eur na nákup nového vozu při současném sešrotování starého auta. Francie takto v letech 1995 až 1996 omladila svůj vozový park o 1,1 milionu vozů. Pobídka se pohybovala od 762 do 1067 eur. Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté kampaně, která loni skončila ve Španělsku. Během akce ze silnic zmizelo 3,3 milionu aut starších deseti let.

V současné době probíhají kampaně například v Portugalsku, které nabízí pobídku 1000 eur při náhradě vozu nad deset let, od příštího roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku, kde za vyřazení vozu nad 12 let lidé dostanou 790 eur.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK